M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

SMG Starlink: rynek reklamy TV w I kw. urósł o 3,7 proc.

Piotr Machul | 5 maja 2015, 06:00

Wartość netto rynku telewizyjnego to blisko 873 mln zł. Duże stacje zanotowały spadki.

W I kwartale 2015 r. reklama telewizyjna odnotowała 3,7 proc. wzrostu przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy. Wartość netto rynku telewizyjnego Starlink (SMG) wycenia na niemal 873 mln zł.
W okresie od stycznia do marca 2015 r. stacje telewizyjne zarobiły 31 mln zł więcej niż w I kwartale 2014 r., wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. – W I kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej – o 7 proc., a także sektora żywność, który wydał o 7,5 proc. więcej – mówi Anna Lembas, analityk mediów w Starlinku.


Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w tym okresie o 4,4 proc., to jest o 33 mln zł. Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od stycznia do marca br. cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat, straciły łącznie 3,3 proc. przychodów ze sprzedaży. Przychody ze sprzedaży spotów spadły o 3,7 proc., a ze sponsoringu i lokowania o 1,8 proc. Tradycyjnie jednak okres największej popularności tych form reklamy przypada na wiosnę i jesień, kiedy stacje pokazują nowe ramówki, w I kwartale (w styczniu i lutym) widzowie mogą zaś oglądać głównie powtórki.
Z oglądalnością w marcu i premierami wiosennymi najlepiej poradził sobie TVN, którego udział w widowni wyniósł 14,1 proc. (w grupie widzów w wieku 16-49).




W I kwartale 2015 r. o 34,4 proc. wzrosły przychody ze spotów stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej, nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu. Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc., wobec 14,7 proc. w 2014 r. W tej grupie pod względem wolumenu przychodów reklamowych wyróżnia się stacja TV Puls, największy wolumenowy wzrost przychodów odnotowała zaś stacja TV4. Doskonale na rynku reklamy radzi sobie także Stopklatka. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w okresie od stycznia do marca 2015 r. o 2,2 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 21,9 proc., z 22,2 proc. w I kwartale 2014 r.). Sumarycznie udział kanałów tematycznych w rynku reklamy TV rośnie, ale za wzrost w dużej mierze odpowiedzialne są kanały dostępne na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , ,