Kraj

Kompania Piwowarska zwiększyła sprzedaż o 2 proc., ale o tyle samo spadły przychody

- Innowacje kluczem do zwiększenia wartości rynku - mówi prezes.

Kompania Piwowarska, największy w kraju producent m.in. takich marek jak Tyskie, Żubr oraz Lech, od początku kwietnia 2014 r. do końca marca br. sprzedała w kraju ok. 13,5 mln hl piwa. To o 2 proc. więcej niż w poprzednim analogicznym okresie. Swój udział ilościowy w rynku KP szacuje na 36 proc.

Według szacunków Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego ZPPP Browary Polskie, zrzeszającego największych producentów, w całym 2014 r. rynek piwa ilościowo wzrósł o 0,8 proc. (dane za Nielsen), ale wartościowo zmalał o 0,6 proc. (wart był ok. 15 mld zł).

W ujęciu wartościowym największy producent zanotował rezultat poniżej rynku – przychody KP spadły bowiem w roku obrachunkowym (04.2014 – 03.2015) o 2 proc. (dane koncernu SABMiller, właściciela KP). To rezultat presji cenowej wynikającej z konkurencji rynkowej. SABMiller podaje także, że w porównaniu z poprzednim okresem spadała sprzedaż marki Tyskie, rosła natomiast sprzedaż marki Żubr. Mocno rosła także sprzedaż marki Lech, co było rezultatem jej strategicznego repozycjonowania i aktywizacji marketingowej.

– Czasy, kiedy spożycie piwa dynamicznie rosło, wprawdzie minęły i obecnie rynek jest już bardzo nasycony. Dlatego koncentrujemy się głównie na zwiększaniu jego wartości przez wprowadzanie innowacji i zaproponowanie nowych doświadczeń smakowych wielbicielom złotego trunku. Jestem przekonany, że nasze ubiegłoroczne wyniki stanowią też zapowiedź przyszłych sukcesów, które przyniesie nam kolejny, pełen innowacji rok – mówi Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej.

Nie tylko KP w innowacjach upatruje klucz do zwiększenia przychodów i zysków. Jak podliczył ZPPP Browary Polskie, w ub.r. na rynku piwnym pojawiło się ponad 500 nowości. Rynek lagerów (piwo jasne pełne) wzrósł ilościowo o 1,1 proc., natomiast sprzedaż piw smakowych, pszenicznych i tzw. piwnych specjalności wzrosła dziesięciokrotnie bardziej (o ponad 11 proc.; dane za Nielsenem). Wartościowo było to odpowiednio: spadek o 0,4 proc. (lagery) i wzrost o 7,9 proc. (specjalności).