Kraj

MEC: Wyborcy Andrzeja Dudy bardziej otwarci na social media

Telewizja i internet  były kluczowymi źródłami informacji o kandydatach na prezydenta RP dla internautów.

Telewizja była głównym źródłem informacji i wiedzy na temat kandydatów w wyborach prezydenckich – twierdzi 69,6 proc. internautów, którzy głosowali w wyborach prezydenckich i wzięli udział w zakończonym właśnie badaniu agencji mediowej MEC. Niewiele mniej – 57,3 proc. e-wyborców – wskazuje serwisy internetowe, a ok. 30 proc. radio i prasę codzienną, które zajmują niemal tę samą pozycję co media społecznościowe w rankingu mediów wskazywanych przez internautów.
Badanie wykazuje duże różnice między wskazaniami e-wyborców Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego.

MEC: Wyborcy Andrzeja Dudy bardziej otwarci na social media

– Powyborcza dyskusja w dużej mierze koncentruje się dziś na ocenach kampanii reklamowych i działań PR-owych kandydatów. Wpływ poszczególnych kanałów komunikacji, a w związku z tym wady i zalety strategii kandydatów oceniają jednak eksperci, a my w badaniu postanowiliśmy oddać głos samym wyborcom – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC. – Zdecydowaliśmy się sprawdzić na przykładzie “produktu” wybieranego prawdopodobnie w sposób bardziej świadomy i przemyślany oraz wybieranego inaczej niż większość marek, jak sami konsumenci postrzegają wpływ mediów na swoje decyzje – dodaje.
Badanie objęło internautów, a więc osoby, które miały dostęp do pełnego wachlarza treści i swobodnie z nich wybierały. Wnioski są więc reprezentatywne dla populacji polskich internautów, a nie dla wszystkich Polaków. – Z perspektywy polityków, ale i “zwykłych” reklamodawców znaczenie tej grupy jest ogromne, a będzie rosło – w miarę postępów cyfryzacji i dochodzenia do wieku wyborczego kolejnych przedstawicieli pokolenia tzw. digital natives, a więc tych, którzy urodzili się już w epoce internetu i nic nie zapowiada, by mieli z nim zerwać – komentuje Izabela Albrychiewicz.  
Znaczne różnice w podejściu do źródeł informacji wykazuje analiza deklaracji e-wyborców Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego (mowa o internautach, którzy w II turze oddali głos na jednego z tych kandydatów). E-wyborcy Komorowskiego w znacznie większym stopniu czerpali wiedzę z telewizji (twierdzi tak blisko 80 proc. z nich, podczas gdy niespełna 61 proc. e-wyborców Dudy).  

MEC: Wyborcy Andrzeja Dudy bardziej otwarci na social media


Głosujący na Dudę z kolei znacznie częściej powoływali się na media społecznościowe jako źródło wiedzy o kandydatach – social media były ich trzecim głównym (po telewizji i serwisach internetowych, a przed dziennikami i radiem) kanałem. Przy interpretacji tych wyników należy oczywiście pamiętać o różnicującym te wskazania wieku e-wyborców obu kandydatów. Andrzej Duda, jak potwierdza badanie MEC, pozyskał większą liczbę młodych zwolenników.

MEC: Wyborcy Andrzeja Dudy bardziej otwarci na social media


To e-wyborcy Dudy znacznie częściej niż zwolennicy urzędującego prezydenta twierdzili też, że weszli na strony internetowe kandydatów na prezydenta. Takie wizyty deklaruje w badaniu MEC 41 proc. internautów popierających Andrzeja Dudę, podczas gdy niespełna jedna trzecia e-wyborców Bronisława Komorowskiego.
W ramach badania MEC sprawdził też gotowość internautów, którzy nie wzięli udziału w żadnej turze wyborów prezydenckich, do zagłosowania w wyborach, gdyby odbywały się one przez internet. Aż 8 na 10 niegłosujących w wyborach internautów twierdzi, że wzięłoby wówczas udział w wyborach.
Badanie zrealizowano metodą CAWI w dniach 25-26 maja 2015 r. na próbie 800 internautów w wieku 18+ przez MEC Analytics & Insight.