Kraj

Widzowie tweetują podczas oglądania seriali w TV

Agencja badawcza IRCenter wzięła pod lupę seriale "M jak miłość" i "Na Wspólnej".

Agencja badawcza IRCenter we współpracy z Nielsen Polska przyjrzała się, jak w ciągu miesiąca seriale “M jak miłość” i “Na Wspólnej” rezonują w mediach społecznościowych. Z analizy wynika, że seriale emitowane w telewizji odbijają się echem w mediach społecznościowych – zwłaszcza na Twitterze. Użytkownicy mikroblogów tweetują przed, w trakcie i po ich emisji, zgadują, co będzie w najbliższym odcinku i komentują wszystko w czasie rzeczywistym.

Agencja badawcza poddała analizie dane dotyczące oglądalności programów telewizyjnych w tradycyjnych odbiornikach telewizyjnych pochodzące z panelu telemetrycznego Nielsena i dane z Social Media Listening – aktywności użytkowników Twittera w kontekście dwóch polskich seriali. W maju 2015 najlepszy odcinek najpopularniejszego serialu w polskiej telewizji – “M jak miłość” – obejrzało 6,6 mln osób i pojawiło się na jego temat 4168 tweetów. W tym samym czasie najlepszy odcinek jednego z konkurencyjnych seriali – “Na Wspólnej” – zobaczyło 2,4 miliona widzów; a na jego temat pojawiło się 325 tweetów.

Analiza wykazała, że niektóre seriale są bardziej, a inne mniej podatne na multiscreening. W przypadku “M jak miłość” im bardziej rośnie dzienna popularność serialu w telewizji, tym chętniej internauci o nim tweetują. Współczynnik korelacji dla “Na Wspólnej” jest tu już znacznie niższy (wynosi 0,51 w porównaniu z 0,88 dla “M jak miłość”) i trudniej już mówić o tym zjawisku. W przypadku obu tytułów zdecydowanie rośnie liczba tweetów nie tylko w dniu, ale wręcz w godzinach ich emisji.

Badanie pokazało, że widzowie aktywują się na Twitterze nie tylko wraz z początkiem serialu. W dniu emisji serialu tweety pojawiają się też wcześniej i później. Jeżeli emisja jest w godzinach wieczornych, to wypowiedzi o popularnym serialu mogą się rozpoczynać już po południu, nawet o godzinie 15:00. Na godzinę przed serialem można już mówić o dużym ruchu na Twitterze.

Multiscreeningowi sprzyjają emisje seriali dzień po dniu. W większości takich przypadków w pierwszym dniu emisji internauci rozpoczynają dyskusje jeszcze przed rozpoczęciem odcinka. W drugim dniu oglądania interakcje znacznie częściej odbywają się już dokładnie w trakcie emisji. Zdaniem IRCenter to zjawisko, które umożliwia prowadzenie złożonych i wieloetapowych działań marketingowym.

Widzowie najchętniej publikują teksty, które mają być zaskakujące i viralowe, ale jednocześnie pokazujące dystans do serialu.