Kraj

Branża out-of-home nadal stabilna

IGRZ podsumowuje pierwsze półrocze 2015 r.

Branża out-of-home nadal stabilna
Według danych o wszystkich przychodach ze sprzedaży na rynku OOH pozyskanych przez IGRZ wielkość sprzedaży w tej branży w drugim kwartale 2015 r. była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o niecały procent (- 0,8 proc.). Dla tej samej grupy firm odnotowano w pierwszym półroczu 2015 r. blisko procentowy wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku (+0,9 proc.).

Zmniejsza się sukcesywnie liczba standardowych billboardów wielkości 12 mkw. (spadek poniżej liczby nośników premium 18 mkw.). Nośniki premium frontlight 18 mkw. nie znajdują tak szybko nowych lokalizacji, ale stanowią trzon wszystkich kampanii wizerunkowych. Zwiększyła się liczba nośników małego formatu, przede wszystkim dzięki rozwojowi wypożyczalni rowerów miejskich (powierzchnie ekspozycyjne na rowerach). Po wielu latach rośnie liczba nośników typu citylight. To wstępny efekt realizacji umowy koncesyjnej na budowę nowych wiat przystankowych w Warszawie (są wyposażone w witryny reklamowe typu citylight). Według danych szacunkowych powierzchnie ekspozycyjne na nośnikach premium frontlight 18 mkw. oraz na nośnikach typu citylight (120 x 180 cm) generują obecnie ponad 60 proc. przychodów branży OOH.

Pod względem liczby posiadanych powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy liderem jest firma AMS SA (28 848 powierzchni, w tym 13 323 powierzchnie na witrynach typu citylight). Drugą z kolei jest firma Ströer Polska (12 714 powierzchni, w tym 5 058 powierzchni na nośnikach typu premium frontlight 18 mkw.). Dwie największe na polskim rynku firmy OOH posiadają razem 61 proc. rynku nośników reklamy.

– Patrząc na dynamikę zmian na rynku OOH, możemy zakładać, że branża w Polsce wchodzi w kolejną fazę konsolidacji. Zwłaszcza że na rynku europejskim trwa ona w najlepsze. Europa dąży do zahamowania spadków sprzedaży. Europejski rynek OOH tracił w ostatnich trzech latach średnio 5 proc. sprzedaży rocznie, kiedy rynek azjatycki zyskiwał średnio ponad 20, a oba rynki amerykańskie ponad 10 proc. rocznie. Analizując wyniki polskiego rynku OOH w pierwszym półroczu 2015 r., podtrzymuję optymistyczną prognozę dla całego bieżącego roku. Oczekuję dalszego wzrostu sprzedaży i efektywniejszego wykorzystania sieci nośników OOH. Spodziewam się także dalszych innowacyjnych inicjatyw, w tym DOOH – podsumowuje Lech Kaczoń.