Kraj

SMG: wartość reklamy TV w I półroczu wzrosła o ponad 3 proc.

Agencja wycenia ten segment na 1,983 mld zł.

SMG: wartość reklamy TV w I półroczu wzrosła o ponad 3 proc.
Według agencji Starcom MediaVest Group (SMG) w I półroczu br. wydatki reklamowe netto w telewizji wzrosły o 3,3 proc. W I kwartale reklama telewizyjna odnotowała 3,7 proc., w II zaś 3,0 proc. wzrostu przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy. SMG wycenia rynek telewizyjny w wartościach netto w I półroczu 2015 r. na ponad 1,983 mld zł.

W okresie od kwietnia do czerwca 2015 r. stacje telewizyjne zarobiły blisko 32,5 mln zł więcej niż w II kwartale 2014 r., wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W II kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej – o 12 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 5 proc.

Według SMG przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w II kwartale o 3,9 proc., to jest o ponad 37 mln zł. W całym pierwszym półroczu przychody z emisji spotów rosły w tempie 4,1 proc., to jest zwiększyły się o 70,5 mln zł.  Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od kwietnia do czerwca 2015 r. cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat, straciły łącznie 2 proc. przychodów ze sprzedaży (2,8 proc. w całym pierwszym półroczu). Przychody ze sponsoringu i lokowania produktu w tych czterech stacjach spadły o 1,3 proc. Jak podaje SMG, źródeł tego spadku należy upatrywać w działaniach KRRiT, która baczniej przygląda się kampaniom sponsoringowym. Plansze sponsorskie niespełniające wymagań regulatora nie mogą być emitowane.

W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej rosną przychody TV Puls, TVN7 i TV4, przy czym to właśnie TV4 może pochwalić się największym wolumenowym wzrostem przychodów. Trzycyfrowy wzrost przychodów odnotował również Fokus TV, zaś blisko 60 proc. wzrostu odczuły Stopklatka i Polsat Sport News. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w II kwartale 2015 r. o 1,6 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 22,2 proc., z 22,5 proc. w II kwartale 2014 r.). – Zauważamy, że ten segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach – mówi Anna Lembas, analityk mediów w Starcom Mediavest Group.