Kraj

KER: reklama Playa o internecie "LTE bez limitu" wprowadza w błąd

Operator bronił się, że może ograniczyć użytkownikom prędkość, ale nie musi. Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że to nadużycie.

”Nielimitowany” internet LTE w Playu reklamowali Agnieszka Radwańska i Jerzy Janowicz.
Komisja Etyki Reklamy (KER), rozpatrując skargę konsumenta na reklamę operatora sieci komórkowej Play (P4) dotyczącej oferty internetu mobilnego ”LTE bez limitu”, uznała, że narusza ona normy Kodeksu Etyki Reklamy i może wprowadzać konsumentów w błąd.

Zgodnie z regulaminem tejże usługi, jeśli użytkownik w ciągu okresu rozliczeniowego (najczęściej miesiąca) przekroczy limit 100 lub 200 GB danych (w zależności od taryfy), to operator zastrzega sobie możliwość obniżenia szybkości transferu do maksymalnie 2 Mb/s (górna granica prędkości).

Przedstawiciel P4 biorący udział w posiedzeniu zespołu rozpatrującego tę skargę argumentował, że nawet w takiej sytuacji użytkownik w dalszym ciągu może korzystać z mobilnego internetu, nie ma mowy o zablokowaniu lub wyłączeniu usługi, a jedynie o obniżeniu parametrów. Oprócz tego przekonywał, że w regulaminie operator zastrzega, że może obniżyć prędkość transmisji, ale nie musi, nie ma tu automatyki działania, a podjęcie takiego działania podyktowane jest warunkami technicznymi tzn. znacznego obciążenia sieci, które może w istotny sposób wpływać na pogorszenie jakości połączeń transmisji danych dla pozostałych użytkowników sieci. Poza tym przedstawiciel P4 argumentował, że prędkość 2 MB/s nie jest wcale niska jak na dzisiejsze warunki, a wielu klientów P4 nadal korzysta z taryf, w których maksymalną prędkością jest 2 lub nawet 1 Mb/s.

Zespół orzekający KER uznał jednak, że skarżona reklama Playa narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy, może  nadużywać zaufania odbiorców i wprowadzać ich w błąd.