Kraj

SMG: rynek reklamowy urósł w I półroczu o prawie 3 proc.

Przyczynił się do tego wzrost wydatków reklamowych sektora handel oraz produkty farmaceutyczne, leki, a także wzrost wydatków sektora FMCG.

Jak wynika z raportu agencji Starcom Mediavest Group (SMG) o rynku reklamy netto, w okresie od stycznia do czerwca 2015 r. rynek reklamy w wartościach netto wzrósł o 2,8 proc., to jest o 102,8 mln zł wobec pierwszego półrocza 2014 r. Podobnie jak we wcześniejszych okresach, czynnikiem, który w największym stopniu pozytywnie oddziaływał na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków reklamowych sektora handel oraz produkty farmaceutyczne, leki, a także wzrost wydatków sektora FMCG (+2,6 proc).
W okresie od stycznia do czerwca 2015 r. najwyższy wolumenowy wzrost wydatków odnotowano w przypadku sektora handel (o 37,5 mln zł, dynamika 8,6 proc.). Najaktywniejsze reklamowo w tym okresie były kategorie: super- i hipermarkety (szczególnie markety meblowe i wyposażenia), sklepy i hurtownie zajmujące się dystrybucją AGD, audio-video, a także e-commerce.
Sektor farmaceutyczny także charakteryzował się dużym wolumenem wzrostu, ale stracił pozycję lidera wydatków. W pierwszym półroczu 2015 r. producenci farmaceutyków wydali na reklamę o 30,9 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem (dynamika wydatków 7,2 proc.). Największym reklamodawcą tego sektora pozostaje niezmiennie Aflofarm Farmacja Polska.
Bardzo dobrym sygnałem dla rynku reklamy jest wzrost w pierwszym półroczu 2015 r. inwestycji reklamowych sektora dóbr szybkozbywalnych (dynamika na poziomie 2,6 proc.), jednakże za wzrost ten odpowiada jedynie aktywność producentów żywności. Sektor żywność zwiększył swoje budżety reklamowe o 9,4 proc. (to jest o ponad 35 mln zł), trzy pozostałe sektory FMCG zanotowały zaś spadek wydatków. 

SMG: rynek reklamowy urósł w I półroczu o prawie 3 proc.
Według raportu SMG w pierwszej połowie roku większość mediów z wyjątkiem prasy i reklamy zewnętrznej odnotowała dodatnią dynamikę przychodów reklamowych. Najszybciej wzrosła reklama online – o 9,2 proc., co oznacza przychody reklamowe netto większe o ponad 72,5 mln zł.
– Sytuację na rynku reklamy determinuje z jednej strony rozwój gospodarki krajowej, a z drugiej globalnej z uwagi na dużą reprezentację globalnych koncernów w gronie reklamodawców. Ożywienie, które odczuła strefa euro w pierwszym kwartale, było kontynuowane również w drugim, choć wzrost ten pozostaje niewielki i może okazać się nietrwały w związku z niepewną przyszłością greckiej gospodarki. USA również notuje wolniejszy wzrost od oczekiwanego, chińska gospodarka zaś popada w spowolnienie. Te czynniki mogą destabilizować naszą gospodarkę, choć jej wzrost w tym roku napędzają m.in. inwestycje publiczne przed wyborami i poprawa bilansu handlowego. Historycznie wzrost PKB powyżej 3 proc. powinien utrzymywać wielkość rynku reklamy na stabilnym poziomie, a w 2015 prognozowany wzrost ma wynieść 3,3-3,4 proc. W związku z tym pozostawiamy na dotychczasowym poziomie prognozy wzrostu rynku reklamy w 2015 r. w przedziale 2,7-3,3 proc. – mówi Piotr Piętka, prezes Starcom MediaVest Group.