M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

E-booki prawdopodobnie pobiją w tym roku rekord

Katarzyna Woźniak | 21 października 2015, 06:00

Eksperci Virtualo twierdzą, że na koniec 2015 r. sprzedaż e-booków może wynieść 60 mln zł netto.

Eksperci z firmy Virtualo, polskiego dystrybutora książek elektronicznych, prognozują, że rok 2015 będzie rekordowy dla e-booków – ich sprzedaż wyniesie prawdopodobnie 60 mln zł netto.

Analizując nasze wyniki sprzedażowe z pierwszych trzech kwartałów br. i porównując sprzedaż e-booków sprzed 5 lat, kiedy wyniosła 2 mln zł netto, z prognozą na 2015 r. ze sprzedażą na poziomie 60 mln zł – widać, że polski rynek e-książki ma nadal bardzo duży potencjał – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo. Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – dodaje Robert Rybski.
Aktualnie w ofercie największego dystrybutora znajduje się ponad 43 tys. tytułów w wersji elektronicznej w porównaniu z 37 tys. z końca ub.r. Mimo że szacuje się, iż rynek książki elektronicznej stanowi około 2 proc. całego rynku książki w Polsce, to osoby czytające w formie elektronicznej czytają zdecydowanie więcej, około 30 e-booków rocznie, czyli prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie tańsza. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30 proc. niższa od książki drukowanej.
Czytelnicy e-booków w 2015 r., jak pokazują dane z trzech kwartałów, najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.). Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 r. są: "Blackout" Marc Elsberg, "Gniew" Zygmunta Miłoszewskiego, "Marsjanin" Andy Weir, "Co nas nie zabije" David Lagercrantz oraz "Okularnik" Katarzyny Bondy.

Jak wynika z danych Virtualo, typowy nabywca e-booka to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lat lub w wieku 35-44 lat, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast, głównie z województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub dolnośląskiego. Również z badania przeprowadzonego pod patronatem Biblioteki Analiz wynika, że 67 proc. czytelników książek cyfrowych ma od 25 do 45 lat. E-booki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni dystrybutora stanowią 60 proc. klientów. Według sprzedawców wynika to z większego zainteresowania panów nowymi technologiami, jednak różnica ta powinna stopniowo się zmniejszać.

Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku e-booków. Dwie główne bariery, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży e-booków w Polsce, to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,