Kraj

T-Mobile spadła liczba klientów, ale przychody wzrosły

To głównie dzięki przejęciu GTS Poland, ale w minionym kwartale wzrosły także przychody z usług komórkowych.

Na koniec września br. T-Mobile Polska obsługiwał 15,696 miliona klientów. W ciągu roku operatorowi ubyło ich 32 tys. 6,640 mln stanowią klienci kontraktowi (abonenci, czyli korzystający z usług postpaid, zarówno indywidualni, jak i biznesowi), 9,056 mln zaś klienci usług na kartę (prepaid).
Tych pierwszych ubyło operatorowi w ciągu roku 251 tys., natomiast liczba obsługiwanych kart prepaid wzrosła o 219 tys. (operator wlicza do bazy wszystkie karty, które były jakkolwiek aktywne w ciągu 12 ostatnich miesięcy).

Porównując jednak miniony kwartał z poprzednim, wyraźnie widać odpływ klientów: łączna ich liczba zmalała o 131 tys. Klientów kontraktowych ubyło 68 tys., liczba kart prepaid zmalała zaś o 62 tys.

Całkowite przychody T-Mobile Polska w III kwartale br. wyniosły 1,638 mld zł i były o 1,1 proc. wyższe w porównaniu z analogicznym kwartałem 2014 r.

Ten wzrost operator w głównej mierze zawdzięcza konsolidacji wyników przejętego w ub.r. GTS Poland (stacjonarne usługi telekomunikacyjne dla firm). Porównując powiem III kwartał br. i ub.r., przychody z usług komórkowych T-Mobile Polska zmalały o 5 proc. (z 1,608 do 1,528 mld zł). Przychody z pozostałych usług (w tym GTS) wzrosły zaś z 12 do 110 mln zł.

Porównując miniony kwartał z poprzednim, widać wyraźną poprawę: przychody z usług komórkowych wzrosły z 1,463 mld zł (II kwartał br.) do 1,528 mld zł (III kw.). Przychody z pozostałych usług były na identycznym poziomie (110 mln zł).

– Na wyniki finansowe T-Mobile Polska pozytywny wpływ cały czas wywiera zakończona z sukcesem integracja z GTS Poland. Uzyskane w trzecim kwartale rezultaty stanowią silną podstawę dla zmian, które będą systematycznie wdrażane przez spółkę. Zmieniamy sposób, w jaki się komunikujemy, likwidujemy bariery w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych, jak również transformujemy procesy wewnętrzne. Te wszystkie działania mają nam pomóc w odwróceniu trendów związanych z pozyskiwaniem przez spółkę nowych klientów z rynku – komentuje Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.

Poprawę finansowej kondycji spółki jeszcze wyraźniej widać po wskaźniku rentowności: EBITDA w minionym kwartale wyniosła 689 mln zł i była o 10,4 proc. wyższa niż rok temu (624 mln zł w III kw. 2014 r.).