Kraj

Polkomtel traci klientów, sytuację ratuje internet LTE, a bilans grupy CP - wpływy reklamowe Polsatu

Z usług telefonicznych Plusa w ciągu roku zrezygnowało ok. 300 tys. użytkowników.

Grupa Cyfrowy Polsat, największa grupa mediowo-telekomunikacyjna w kraju, właściciel Telewizji Polsat, platformy telewizji satelitarnej Cyfrowy Polsat i operatora sieci komórkowej Plus (Polkomtel), na koniec września br. obsługiwała łącznie 5,9 mln klientów kontraktowych, którzy korzystali z 12,42 mln usług. W ciągu roku (12 miesięcy: licząc od października 2014 r. do września 2015 r.) liczba abonentów usług kontraktowych zmalała o ok. 300 tys. (z 6,2 mln na koniec września 2014 r.), natomiast liczba usług wzrosła o ok. 200 tys. (z 12,2 mln). Liczba usług przedpłaconych (prepaid: telekomunikacyjnych i telewizyjnych) zmalała w ciągu roku o ok. 0,2 mln.

Baza klientów platformy telewizji satelitarnej Cyfrowego Polsatu jest stabilna – w ciągu roku liczba świadczonych usług telewizyjnych (abonamentowych) wzrosła z 4,3 do 4,4 mln.

Gorzej wygląda sytuacja Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus. W ciągu roku stracił on ok. 100 tys. abonentów (liczba usług kontraktowych spadła z 6,6 do 6,5 mln), liczba klientów (usług) prepaid zmalała zaś o ok. 200 tys. – z 3,9 do 3,7 mln (operator liczy wszystkie karty SIM aktywne w ciągu 12 miesięcy). Łącznie można więc szacować, że z usług telefonicznych Polkomtela (Plusa) w ciągu zrezygnowało ok. 300 tys. klientów (abonentów i użytkowników prepaid). Sytuację ratuje mobilny internet LTE (Plus wciąż ma najszerszy zasięg sieci w tej technologii) – w ciągu roku liczba jego użytkowników wzrosła o 248 tys. (z 1,269 do 1,517 mln).

W efekcie w minionym kwartale grupa Cyfrowego Polsatu uzyskała 1,643 mld zł przychodów od klientów indywidualnych i biznesowych (telefonia i telewizja), o 4 proc. mniej niż rok wcześniej (1,711 mld zł).

– Niższe przychody z telefonii komórkowej zostały częściowo zrekompensowane przez wzrost przychodów z internetu mobilnego i płatnej telewizji – mówi Tomasz Szeląg, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Bilans grupy poprawiają wpływy reklamowe Telewizji Polsat, które kolejny kwartał rosły szybciej niż rynek (szczegóły w odrębnym newsie dzisiejszego wydania w sekcji kraj). Dzięki temu przychody hurtowe (oprócz 283 mln zł przychodów Telewizji Polsat, wchodzą w to także przychody z rozliczeń międzyoperatorskich typu interconnect oraz z wynajmu infrastruktury telekomunikacyjnej) wzrosły r./r. o 4 proc. (671 mln zł w minionym kwartale, w porównaniu z 592 mln zł rok wcześniej).

W rezultacie skonsolidowane przychody ze sprzedaży całej grupy Cyfrowego Polsatu osiągnęły w III kw. br. 2 414,9 mln zł wobec 2 419,6 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 529,2 mln zł wobec 431,8 mln zł rok wcześniej, zysk EBITDA wyniósł zaś 930,4 mln zł wobec 910,1 mln zł rok wcześniej.

Cyfrowemu Polsatowi z powodzeniem udaje się budować bazę odbiorców usług konwergentnych (usługi telewizyjne, telefoniczne i internetowe oferowane w pakietach klientom Plusa i Cyfrowego Polsatu w ramach programu “SmartDom” ze zniżkami za kolejne usługi). W ciągu roku liczba klientów programu wzrosła z 382 do 900 tys., którzy korzystają z 2,7 mln usług.