Kraj

"Gwiezdne wojny" podbijają rynek gadżetów

Jak podaje dziennik "Rzeczpospolita", szacunkowa wartość sprzedaży towarów związanych z kosmiczną sagą to 33 mld dol.

Producenci gadżetów skrupulatnie wykorzystują zbliżającą się (17 grudnia) premierę “Gwiezdnych wojen”. Jak poinformował w rozmowie z “Rzeczpospolitą” Dominik Gozdek, dyrektor działu zarządzania produktami IT w sieci Neonet, marka Star Wars jest równie silna i rozpoznawalna jak Coca-Cola. W sklepach roi się od zabawek, książek, wydań specjalnych DVD i innych gadżetów sygnowanych przez bohaterów kosmicznej sagi.

Szacunkowa, globalna wartość sprzedaży towarów związanych z sagą to 33 mld dol. Analitycy przewidują, że tegoroczne przychody ze sprzedaży gadżetów będą rekordowo wysokie w związku z premierą nowej części sagi: “Przebudzenie mocy”. Tylko z tytułu sprzedaży licencji właściciel praw do marki w 2014 r. zebrał ok. 1,5 mld dolarów. Z danych sprzedawców licencji ma wynikać, że 45 proc. rynku gadżetów Star Wars przypada na zabawki, po 14 proc. na gry komputerowe oraz bilety do kina, 13 proc. na płyty DVD i 6 proc. na książki. Dotychczas filmy z tego cyklu na biletach kinowych zarobiły 4,3 mld dol. To trzeci w historii najlepiej zarabiający cykl – Bond wygenerował 5,7 mld dol., Harry Potter – 7,7 mld dol.