Kraj

Jutrzenka zwiększy wydatki i rozpisze przetarg strategiczno-reklamowy

Menedżerowie Jutrzenki zamierzają z marki Goplana uczynić brand silny również poza granicami kraju. W związku z przejęciem marki Goplana przez...

Menedżerowie Jutrzenki zamierzają z marki Goplana uczynić brand silny również poza granicami kraju. W związku z przejęciem marki Goplana przez Jutrzenkę SA (pisaliśmy o tym w DS “MMP” w ubiegły piątek) producent zamierza zwiększyć swoje nakłady na reklamę i marketing, rozpisze przetarg na obsługę strategiczno-reklamową oraz zadecyduje, czy pozostawić obie marki: Jutrzenkę i Goplanę, czy skoncentrować się przede wszystkim na tej drugiej. Bydgoska Jutrzenka nie wyklucza też kolejnych akwizycji na rynku słodyczy. Jan Kolański, prezes PC Jutrzenka SA, powiedział, że liczy się z koniecznością zwiększenia wydatków reklamowych i na marketing w przyszłym roku, ponieważ jednak umowę z Nestle podpisano w ubiegłą środę, jest za wcześnie, aby oszacować, o ile będą one większe. Najprawdopodobniej jeszcze w tym roku Jutrzenka rozpisze przetarg na obsługę strategiczno-reklamową swojego budżetu – do tej pory portfolio bydgoskiego producenta obsługiwała agencja GPD, natomiast dla Goplany pracowała J. Walter Thompson/Parintex (budżet reklamowy ma zostać skonsolidowany). Zdaniem Kolańskiego marka Goplana była ostatnimi czasy zaniedbana, gros wsparcia Nestle kierowało na wafle Princessa (pozostały one pod markę Nestle). Natomiast ambicją prezesa Jutrzenki jest, aby z marki Goplana uczynić silny brand na skalę międzynarodową. – I dlatego będziemy inwestować w tę markę – zapowiada Kolański. Przynajmniej na razie marki Jutrzenka i Goplana będą funkcjonowały równolegle (podobno produkty obu firm są komplementarne wobec siebie aż w 95 proc.). Szefowie Jutrzenki dostrzegają również inne korzyści z połączenia: wzmocnienie pozycji negocjacyjnej z dostawcami surowców, a dzięki większemu wolumenowi obrotu – niższe koszty dystrybucji. Według szacunków “Rzeczpospolitej” Jutrzenka i Goplana po połączeniu będą miały pozycję wicelidera na rynku słodyczy (ich udziały wartościowe szacuje się razem na 9,5 proc.). Liderem, z 19 proc. udziałów, pozostaje Wedel, trzecie miejsce zajmuje Kraft Polska (9 proc.), a czwarte – Masterfoods Polska (8 proc.). Według kierownictwa Jutrzenki tegoroczne prognozy zakładają sprzedaż wyrobów Jutrzenki na poziomie 185 mln zł, natomiast Goplany – 150 mln zł (razem 335 mln zł), co dawałoby ok. 10 proc. wartości rynku. Przychody ze sprzedaży Jutrzenki od 3 lat systematycznie wzrastały: w 2002 r. wyniosły 143,7 mln zł, w 2003 r. – 166,2 mln zł, w I poł. br. – 84,5 mln zł (najlepszy dla producentów słodyczy jest tradycyjnie ostatni kwartał roku). (MB)