Kraj

Axa kupuje Liberty Ubezpieczenia

Za 92 mln zł plus to, co Liberty wyrobi do zamknięcia transakcji, Axa zwiększy swój udział w rynku ubezpieczeń majątkowych z 3,2 do 4,4 proc.

Od jesieni 2014 r. twarzą Liberty Ubezpiecznia jest Bogusław Wołoszański
Grupa Axa kupuje firmę ubezpieczeniową Liberty Ubezpieczenia. To oddział hiszpańskiej firmy Liberty Seguros, należącej do amerykańskiej korporacji Liberty Mutual. Na koniec września br. firma ubezpieczała niemal 540 tys. klientów (liczba aktywnych polis), czyli o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym ub.r. firma wypracowała 315 mln zł składki brutto, osiągając jeden z najwyższych wzrostów na rynku.

Transakcja opiewa na 92,3 mln zł powiększone o wartość aktywów netto na dzień jej zamknięcia, co, jak przewidują strony, powinno nastąpić w trzecim kwartale przyszłego roku. Firmy muszą uzyskać wymagane zgody nadzorów finansowych (w Polsce: KNF, w Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych) oraz organów antymonopolowych (u nas: UOKiK).

Dzięki temu, jak wylicza Axa, powiększy swój udział w rynku ubezpieczeń majątkowych z obecnych 3,2 do 4,4 proc.

– Liberty Ubezpieczenia świetnie pasuje do naszej strategii zyskownego rozwoju w Polsce. To firma z kulturą opartą na przedsiębiorczości, bardzo podobną do naszej. Oferta ubezpieczeń majątkowych oraz kanały sprzedaży naszych firm doskonale się uzupełniają. Razem nie tylko zyskalibyśmy pozycję lidera na rynku ubezpieczeń direct, ale mielibyśmy szansę na znaczne zwiększenie skali i zakresu działalności w całym segmencie ubezpieczeń majątkowych – mówi Michał Kwieciński, szef Grupy Axa w Polsce.
Kwieciński wie, co mówi, bo to on właśnie w 2007 r. wprowadzał Liberty (wtedy Direct) do Polski i przez osiem lat był jej dyrektorem generalnym.

Aleksandra Leszczyńska, rzecznik Grupy Axa, odpowiada, że ponieważ transakcja została dopiero co ogłoszona, a jej zamknięcie planowane jest w trzecim kwartale przyszłego roku, to jest zbyt wcześnie, by przewidywać czy marka Liberty Ubezpieczenia zostanie zachowana, a w przeszłości, gdy grupa Axa na innych rynkach przejmowała firmy z sektora ubezpieczeń komunikacyjnych, to postępowała w zależności od okoliczności, w niektórych przypadkach likwidowała przejmowane marki, a w niektórych je pozostawiała.

Faktem jest jednak, że na rynku działa Axa Direct, której model biznesowy jest zbliżony do Liberty Ubezpieczenia (formalnie jest ona oddziałem oddział francuskiej firmy ubezpieczeniowej Avanssur, należącej do Grupy Axa).    

Kreacje dla Liberty Ubezpieczenia przygotowuje agencja Grey, a za planowanie i zakup mediów odpowiada dom mediowy Starcom. W październiku zeszłego roku Liberty Direct przeszło rebranding i zmieniło się w Liberty Ubezpieczenia – od tej pory twarzą marki jest Zbigniew Wołoszański, m.in. autor popularnej serii “Sensacje XX w.”.

Michał Kwieciński odszedł z Liberty do Axa w maju br., natomiast w lipcu Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu i kanału direct spółki, przeszła do operatora sieci komórkowej T-Mobile Polska, gdzie objęła stanowisko dyrektora departamentu komunikacji rynkowej.

Grupa Axa jest obecna w Polsce od 2006 r. W 2014 r. była ona 9. ubezpieczycielem w Polsce z 3,7-proc. udziałem rynkowym. W segmencie majątkowym (jako Axa TUiR, Axa Direct i Axa Ubezpieczenia TUiR) Axa zajmowała 8. pozycję z 3,2-proc. udziałem rynkowym. W segmencie życiowym (jako Axa Życie) zajmowała 8. pozycję, a jej udziały rynkowe podwoiły się w ciągu ostatnich 5 lat do 4,1 proc. na koniec 2014 r. Axa OFE jest 5. funduszem pod względem aktywów w zarządzaniu, natomiast Axa TFI było 11. wśród niebankowych towarzystw funduszy inwestycyjnych, na koniec ub.r. zarządzało aktywami o wartości 1,7 mld zł.
W 2015 r. Axa przejęła od mBanku jego biznes ubezpieczeniowy (BRE Ubezpieczenia). Wartość transakcji opiewała na 570 mln zł.

Szefową marketingu Axa TUiR i Axa Direct jest Agnieszka Dąbrowska.