M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

IAB AdEx - reklama online wzrosła w III kwartale o ponad 20 proc.

Maciej Florek | 8 stycznia 2016, 06:00

Jeśli utrzyma się trend wzrostowy, rok 2015 może zamknąć się przekroczeniem granicy 3 mld zł w reklamie internetowej.

Według badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – w III kwartale 2015 r. wydatki na reklamę online w Polsce wzrosły o 20,4 proc. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. rynek komunikacji cyfrowej osiągnął dzięki temu wartość 2,19 mld zł. Obserwowane trendy wskazują na to, że na koniec roku przekroczona została granica 3 mld zł.

Od stycznia do września 2015 r. dynamika wzrostu wartości reklamy cyfrowej wciąż rosła, osiągając w kolejnych kwartałach coraz wyższy indeks: +13 proc., +17 proc. oraz +20 proc. Cały ten okres zamknął się dynamiką na poziomie +17,1 proc., co oznacza pozyskanie dodatkowych 319 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego.

Ranking poszczególnych formatów w cyfrowym torcie reklamowym pozostaje bez zmian. Nadal obserwowany jest wzrost znaczenia reklamy graficznej, która zwiększyła swą wartość o 27 proc., a udział o prawie 4 pkt proc. Duży wpływ na tempo rozwojowe tego formatu ma wideo online z dynamiką na poziomie 24 proc. oraz reklama w social mediach, której wartość wzrosła o 94 proc. Pozostałe formaty także zanotowały wzrosty, oprócz e-mail marketingu, który wyhamował, zmniejszając swą wartość o około 8 mln zł względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+12 proc.), ogłoszenia zanotowały zaś indeks na poziomie +11 proc. Warto także zwrócić uwagę na utrzymującą się wysoką, trzycyfrową dynamikę wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, która wzrosła o 252 proc. i pozyskała prawie 14 proc. tortu reklamowego online.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, nie uległa ona znacznej zmianie. Najwięcej wydały: motoryzacja (20 proc. udziału), finanse (11 proc.) i ex aequo nieruchomości oraz handel (9 proc.). Największą dynamikę wzrostu odnotowały kategorie media, książki, CD i DVD oraz napoje i alkohole.




Czytaj więcej na temat: ,