Kraj

Alior przejmie BPH, choć nie w całości

Zapłaci 1,53 mld zł, ale znacząco umocni pozycję: jego aktywa wzrosną z 40 do 60 mld zł, dzięki czemu awansuje z 11. na 9. pozycję w sektorze. Możliwe, że klienta stracą Saatchi i Starlink.

Alior Bank kupi od amerykańskiej korporacji GE znaczącą część aktywów (tzw. zorganizowaną część przedsiębiorstwa) banku BPH. Przejmie część odpowiedzialną za bankowość detaliczną (rachunki, lokaty, pożyczki gotówkowe, karty itp.) oraz dla małych i średnich firm, a także biznes korporacyjny. Zapłaci za niego 1,53 mld zł. Ostateczna cena może zostać jeszcze skorygowana, w zależności od wartości przejmowanych aktywów (ich księgowa wycena na koniec września ub.r. wynosiła blisko 1,65 mld zł).

Alior nie przejmie natomiast portfela kredytów hipotecznych (BPH ma jeden z najwyższych na rynku, proporcjonalnie do całego portfela, odsetek kredytów frankowych) oraz towarzystwa funduszy inwestycyjnych (BPH TFI). Ta wydzielona część pozostanie po podziale w “starym” BPH.

Alior zamierza sfinansować tę transakcję poprzez publiczną emisję nowych akcji na rzecz obecnych akcjonariuszy z zachowaniem prawa poboru.

Alior wylicza, że w rezultacie przejęcia aktywów BPH umocni swoją pozycję na konsolidującym się rynku: liczba obsługiwanych klientów zwiększy się z 2,99 do 3,3 mln. Baza depozytów wzrośnie o 12 mld zł, czyli o ponad jedną trzecią (z 30,9 do 42,9 mld zł), a portfel wysokomarżowych kredytów o 8,5 mld zł, czyli o ponad jedną czwartą. Po połączeniu aktywa Alior Banku wzrosną z 40 do 60 mld zł, dzięki czemu awansuje on z 11. na dziewiątą pozycję pod względem wielkości na rynku.

Na koniec ub.r. bank BPH miał 13,9 mld zł kredytów hipotecznych we frankach szwajcarskich, które stanowiły zdecydowaną większość, ponad 80 proc., wszystkich jego kredytów mieszkaniowych.

Przypomnijmy (patrz news w MMP24.pl z 7 stycznia br.), że BPH wdrożył plan restrukturyzacji, który przewiduje zwolnienia i zamknięcie części oddziałów. Bank zamierza zwolnić ok. 1,7 z 5,3 tys. pracowników. Między innymi na odprawy dla zwalnianych bank utworzył 211 mln zł rezerw. Natomiast z dotychczasowych 440 oddziałów (255 placówek własnych i 185 partnerskich) bank zamierza pozostawić 53 oddziały własne, w których będzie oferowana pełna gama produktów, oraz 12 tzw. centrów dla klientów korporacyjnych. Kolejne 134 oddziały własne bank zamierza przekształcić w placówki partnerskie, których właścicielami i menedżerami mieliby być obecni pracownicy banku, ale będą one funkcjonowały w uproszczonym modelu obsługi, czyli będą oferowały jedynie sprzedaż kredytów detalicznych, kont osobistych i kart kredytowych oraz obsługę transakcyjną. Pozostałe 65 oddziałów albo także zostanie przekształconych w placówki partnerskie, albo zostaną zamknięte.
Zarząd BPH wyliczał, że dzięki takiej restrukturyzacji bank zaoszczędzi na kosztach operacyjnych ok. 200 mln zł rocznie.

Alior Bank na koniec ub.r. miał 851 oddziałów (328 własnych i 523 partnerskich), współpracuje także z operatorem komórkowym T-Mobile Polska (usługi bankowe dla klientów T-Mobile), dzięki czemu jego produkty są dostępne w 600 salonach sprzedaży operatora, a zatrudniał blisko 6,4 tys. pracowników. Swój udział w całym rynku depozytów wyliczał na 3,4 proc., a kredytów na 3,5 proc.   

Od początku działalności w 2008 r. prezesem Alior Banku jest Wojciech Sobieraj, a szefową marketingu Barbara Szołomicka (obydwoje pracowali wspólnie w banku BPH). Aliora założono m.in. dzięki pieniądzom włoskiej grupy inwestycyjnej Carlo Tassara, która na początek wyłożyła 400 mln euro (ok. 1,5 mld zł). W ub.r. jej akcje odkupiła Grupa PZU, która ma ich obecnie 25,2 proc., płacąc za nie 1,63 mld zł.

W ub.r. Alior Bank przejął Meritum Bank, za który zapłacił 352 mln zł.

Od początku działalności dla Alior Banku pracują reklamowo: agencja PZL oraz dom mediowy Maxus.
Dla banku BPH pracują natomiast: agencja Saatchi & Saatchi oraz dom mediowy Starlink.

Najprawdopodobniej “stary” BPH, z wydzielonym portfelem kredytów hipotecznych w CHF oraz TFI, nie będzie prowadził działalności operacyjnej, w tym marketingowej, na taką skalę jak dotychczas.

O ostatnich kampaniach banku pisaliśmy w MMP24.pl 16 lutego br. i 7 marca br.