M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

SMG: w I kw. rynek reklamy wzrósł o 3,2 proc.

Piotr Machul | 23 maja 2016, 06:00

Czynnikiem, który wywarł największy pozytywny wpływ na kondycję rynku, był wzrost wydatków sektorów FMCG i branży handlowej.

W okresie od stycznia do marca 2016 r. rynek reklamy w wartościach netto wzrósł o 3,2 proc., to jest o 53 mln zł wobec tego samego okresu 2015 r. – wynika z raportu SMG Polska.

Czynnikiem, który wywarł największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był wzrost wydatków reklamowych sektorów FMCG (+12,8 proc.) oraz branży handlowej (+17,8 proc.). Największy spadek inwestycji reklamowych zanotowała branża finansowa.

- Obecny obraz gospodarki pozwala podtrzymać prognozę wzrostu rynku reklamowego w 2016 r. na poziomie 3,5-4 proc. – powiedział Piotr Piętka, prezes SMG Polska.

SMG szacuje wartość rynku reklamy na 1 721 mln zł. Osiągnięta dynamika jest niższa od zarejestrowanej w tym samym okresie 2015 r. (3,9 proc.).

WYKRES 1.: Dynamika i wartość rynku reklamowego w I kw. 2016 r. w porównaniu z latami poprzednimi

 

Zdaniem autorów raportu I kwartał br. był niezwykle udany pod względem wydatków dla branży handlowej. Sektor ten przeznaczył na reklamę o 38,3 mln zł więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

W przypadku segmentu FMCG wydatki zwiększyły trzy z czterech branż. Bardzo mocno, bo odpowiednio o 33,9 mln zł oraz 10,9 mln zł, rosły sektory żywność (+17,8 proc.) oraz napoje i alkohole (+25,8 proc.).

Dynamika wzrostu wyhamowała w przypadku produktów farmaceutycznych i leków (+4,6 proc.). Jest to w głównej mierze efekt redukcji budżetu Aflofarmu Farmacja Polska, który pomimo to pozostaje największym reklamodawcą sektora i całego rynku.

Branża farmaceutyczna osiągnęła w 2015 r. bardzo wysoki poziom wydatków reklamowych, przy którym będzie coraz trudniej o wysokie, dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Po ograniczeniu inwestycji reklamowych w miesiącach letnich, w IV kwartale 2016 r. można się jednak spodziewać kolejnego rekordu wartości wydatków branży farmaceutycznej. Jedynym warunkiem jest niewprowadzenie przez rząd drastycznych ograniczeń reklamy leków i suplementów.

Prócz wspomnianych wyżej sektorów cztery inne zwiększyły inwestycje reklamowe łącznie o 13,5 mln zł. Byli to reklamodawcy z sektorów: komputery i audio wideo; motoryzacja; podróże i turystyka oraz sprzęty domowe, meble i dekoracje. Najwyższe wolumenowo wzrosty z tych branż zanotowały motoryzacja (+6,5 mln zł) i branża turystyczna (+4,0 mln zł).

Największy spadek inwestycji reklamowych na całym rynku w okresie od stycznia do marca 2016 r. zanotowała branża finansowa. Wartość wydatków spadła w tym sektorze o 26,8 mln zł (-14,8 proc.). Jest to przede wszystkim efekt wprowadzonego przez rząd podatku bankowego.

Wydatki najmocniej ograniczyli: Orange Finanse, Getin Bank, Generali, Credit Agricole, Proama, BNP Paribas oraz Banki Spółdzielcze.

WYKRES 2.: Dynamika i wartość wydatków reklamowych w poszczególnych sektorach w I kw 2016 r. w porównaniu z rokiem poprzednim

 

W okresie od stycznia do marca 2016 r. większość mediów odnotowała wzrost przychodów reklamowych. Mediami, które charakteryzowała dodatnia dynamika wpływów, były: radio (+8,2 proc.), internet (+7,3 proc.), reklama zewnętrzna (tradycyjny outdoor +4,4 proc., natomiast wliczając również tranzyt +5,9 proc.), kino (+3,5 proc.) telewizja (+2,7 proc.). Zmniejszyły się przychody reklamowe magazynów i dzienników (odpowiednio -8,3 proc. i -14,5 proc.)

 

WYKRES 3.: Zmiana wartości reklamy w poszczególnych kanałach komunikacji w I kw. 2016 r. vs. I kw. 2015 r.

 

 

WYKRES 4.: Dynamika wydatków reklamowych w poszczególnych kanałach komunikacji w I kw. 2016 vs. I kw. 2015 r.

 

 

Największy wolumenowy wzrost zanotowała reklama online. Wartość sprzedanych kampanii w badanym okresie wzrosła o 28,5 mln zł (dynamika 7,3 proc.).

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,