M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

IDC: już blisko połowę smartfonów kupujemy na "wolnym rynku"

Maciej Burlikowski | 24 maja 2016, 06:00

Od operatorów komórkowych Polacy kupili 56 proc. z 1,88 mln smartfonów w minionym kwartale. Rok temu było to jeszcze 70 proc.

Firma analityczna International Data Corporation (IDC) oszacowała, że w I kwartale br. w Polsce sprzedano 1,88 mln smartfonów. O ok. 130 tys. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (1,75 mln szt.). W całym ub.r. polscy konsumenci kupili 7,5 mln smartfonów, które stanowiły 73 proc. wszystkich telefonów komórkowych sprzedanych w naszym kraju.

- Polska odstaje od krajów Europy Zachodniej, jeśli chodzi o penetrację smartfonów, ale nie aż tak bardzo - uważa Marek Kujda, starszy analityk w IDC Poland. - Na tamtych rynkach sprzedaż smartfonów stanowiła 88 proc. całego rynku telefonów komórkowych w ub.r.

Najistotniejszą zamianą na polskim rynku smartfonów jest dynamiczny wzrost udziałów chińskiej marki Huawei, która po I kwartale br. wysforowała się na pozycję drugiego pod względem liczby sprzedanych telefonów i trzeciego pod względem udziałów wartościowych dostawcy na rynku. Liderem rynku pozostaje koreański Samsung (29 proc. udziałów ilościowych), Huawei miał 23 proc., a trzeci był Apple z 11 proc. udziałów.

Znaczące zmiany zachodzą także jeśli chodzi o miejsce, gdzie kupujemy smartfony. Otóż operatorzy sieci komórkowych, będący tradycyjnie także największymi sprzedawcami telefonów, tracą powoli tę pozycję na rzecz "otwartego rynku", czyli marketów z elektroniką i wyspecjalizowanych sklepów z tego typu sprzętem. Jak szacuje IDC, w I kwartale br. od operatorów Polacy kupili 56 proc. smartfonów, podczas gdy jeszcze rok temu (I kwartał 2015 r.) to oni odpowiadali za sprzedaż 70 proc. smartfonów na rynku. Sprzyja temu szybki spadek cen - np. jak wylicza IDC, średnia cena smartfonu z systemem Android w Polsce spadła w ciągu roku z 225 do 159 euro (porównanie średnich cen z I kwartału 2015 i br.).

Czytaj więcej na temat: , , , ,