M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Polacy głównie zaopatrują się w ubrania w markowych sklepach

Katarzyna Woźniak | 25 maja 2016, 06:00

Jak wynika z raportu firmy PMR, ponad połowa konsumentów dokonuje zakupów w markowych sklepach w centrach handlowych.

Dziewięciu na dziesięciu dorosłych mieszkańców Polski dokonało w 2015 r. zakupu odzieży (91 proc.) - wynika z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez PMR na potrzeby raportu "Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2016". Respondenci najczęściej kupują ubrania (60 proc.) w markowych sklepach w galeriach handlowych.
Porównując wyniki z poprzednich lat, wzrósł odsetek osób traktujących sklepy markowe jako główne miejsce dokonywania zakupów odzieżowych (z 51 proc. w 2015 do 57 proc. w obecnej edycji badania).
 
Zapytani o nazwy sklepów, w których najczęściej kupują odzież, respondenci najczęściej wymieniali markę H&M (21 proc.) i Reserved (17 proc.). Wyniki są zbliżone do tych otrzymanych w poprzednich dwóch edycjach badania (H&M 20 proc. w 2015 r., w porównaniu z 19 proc. 2014 r.; Reserved 20 proc. w 2015 r. wobec 23 proc. w 2014 r.). Co dziesiąty badany wymienił marki Zara (10 proc.) i House (9 proc.). Kolejne wymienione marki to: Cropp, C&A, Mohito, Nike i New Yorker. Pozostałe marki wymieniło spontanicznie mniej niż 5 proc. badanych. Zdecydowana większość marek spontanicznie wymieniona przez respondentów to marki tzw. fast fashion (Reserved, H&M, House czy Zara). Coraz większa liczba respondentów wymienia również marki polskie - należące do grupy LPP (Reserved, House, Cropp, Mohito). LPP z roku na rok umacnia swoją pozycję lidera rynku odzieżowego w Polsce. W 2015 r. udział firmy zbliżył się do 13 proc., co oznacza, że od 2009 r. uległ on podwojeniu.
Sieci specjalistyczne to największy kanał dystrybucji odzieży i obuwia w Polsce i - po internecie - drugi najszybciej rosnący. Sklepy sieciowe powiększają swój udział w rynku przede wszystkim kosztem bazarów i targowisk, a także niezależnych niemarkowych sklepów odzieżowych.
W marcu br. łączna liczba sklepów sieci odzieżowych w Polsce była o blisko 5 proc. większa niż rok wcześniej, rosnąc w zbliżonym tempie jak w okresie marzec 2014 - marzec 2015. Największy wzrost, zarówno pod względem dynamiki sklepów, jak i sprzedaży, zanotował po raz kolejny segment odzieżowych sieci dyskontowych. Na drugim miejscu uplasowały się sieci sportowe, które intensywnie rozwijają się w odpowiedzi na zmiany w stylu życia Polaków w ostatnich latach. W dalszej kolejności najwięcej sklepów przybyło w sieciach z ofertą casualową i młodzieżową. W tych segmentach działa najwięcej dużych firm, które kontynuowały ekspansję w 2015 r. (m.in. Redan, LPP, H&M, Inditex). Są to również segmenty, które mają największą liczbę placówek, stanowiąc odpowiednio 23 proc. i 15 proc. specjalistycznych sklepów sieciowych w Polsce w marcu 2016 r.
Z kolei liczba sieciowych salonów z obuwiem skurczyła się trzeci rok z rzędu. Dzieje się tak jednak głównie za sprawą likwidacji sieci Boti i Lasocki przez CCC, lidera rynku obuwniczego, oraz za sprawą opuszczenia rynku przez sieć Centro. Z przeprowadzonego przez PMR badania konsumenckiego wynika, że w przypadku obuwia najpopularniejszy jest sklep CCC – Lasocki (37 proc.), a na drugim miejscu Deichmann (17 proc.).
Firma PMR przeprowadziła badanie na reprezentatywnej próbie 606 dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Do rozmowy zostały zaproszone osoby, które zadeklarowały, iż w 2015 r. osobiście dokonały co najmniej jednokrotnie zakupu odzieży lub obuwia.
Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. "Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2016".

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,