Kraj

ARC Rynek i Opinia sprawdził jak Polacy chodzą na kawę

Najbardziej znana sieć wśród Polaków to Starbucks, a najczęściej wybieranym wariantem jest latte.

ARC Rynek i Opinia sprawdził jak Polacy chodzą na kawę
Jak wykazało badanie agencji Café Monitor 2016 ARC Rynek i Opinia, najbardziej znaną siecią kawiarni w Polsce jest Starbucks, a najczęściej kupowaną kawą – latte. Najliczniejsza grupa kawoszy spożywa kawę w mieście raz lub kilka razy w tygodniu, najczęściej w godzinach popołudniowych. Nieco ponad połowa respondentów, wybierając kawiarnię, kieruje się ofertą deserów.
Starbucks podobnie jak w ubiegłym roku jest najbardziej znaną kawiarnią sieciową na rynku. Systematycznie wzrasta znajomość wspomagana marki McCafé.
 – Znajomość spontaniczna McCafé jako sieci kawiarni pozostaje na podobnym poziomie, jednak znacząco wzrosła znajomość tej sieci po pokazaniu respondentom logotypu. Oznacza to, że marka McCafé jest bardziej rozpoznawana, niż w zeszłym roku, jednak nadal nie jest kojarzona jako sieć kawiarni. Liderem zestawienia pozostaje Starbucks, który jest wciąż najczęściej spontanicznie wskazywaną siecią – dodaje Katarzyna Knothe z ARC Rynek i Opinia. 
Wciąż wielu Polaków pija kawę w domu i wśród znajomych. Duża grupa respondentów spożywa kawę na stacjach benzynowych, w miejscu pracy czy barach typu fast food.
Coraz więcej piekarniociastkarni proponuje swoim klientom kawę do sprzedawanych wypieków. Również w kioskach, kupując bilet czy gazetę, klient może zamówić kawę na wynos.
Niemal połowa pijących kawę na mieście pije ją późnym popołudniem. Tylko 16 proc. znajduje czas na taką kawę rano. Poranna kawa na mieście jest najmniej popularna, co może wynikać z tego, że pierwszą kawę respondenci piją w domu.
Najczęściej wybieranym rodzajem kawy jest kawa latte (55 proc.), na drugim miejscu jest espresso (34 proc.), a na trzecim cappuccino (33 proc.).
Aż 52 proc. respondentów, wybierając kawiarnię, kieruje się również ofertą deserów w danym miejscu. Co piąty respondent oczekiwałby od kawiarni większego wyboru deserów light, zaś 8 proc. badanych – szerszej oferty dla alergików (bezlaktozowych czy bezglutenowych).
Badanie Café Monitor zrealizował instytut ARC Rynek i Opinia techniką CAWI (badania online na własnym panelu epanel.pl), próba N=1026 osób deklarujących picie kawy na mieście. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej (Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Łódź, Katowice, Lublin, Rzeszów, Bydgoszcz, Częstochowa) losowo wybranych osób w wieku 15-55 lat.