M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

BrandZ: Play z największym wzrostem pozycji marki

Piotr Machul | 15 czerwca 2016, 06:00

W gronie najcenniejszych polskich marek, według badania BrandZ znalazły się: PZU, Coca-Cola, Biedronka, Play, mBank, Żywiec i Volkswagen.

W badaniu BrandZ wyłoniono liderów poszczególnych segmentów: PZU (ubezpieczenia), Coca-Cola (napoje), Biedronka (sieci handlowe), Play (telekomunikacja), mBank (bankowość), Żywiec (piwo), Volkswagen (samochody).

 Sumaryczny wskaźnik pozycji marki – Power
Sumaryczny wskaźnik pozycji marki – Power

Wartość wskaźnika Power dla Coca-Coli pozostaje na względnie stabilnym poziomie, a dla Biedronki czy PZU tylko nieznacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Marka Play odnotowała najsilniejszy trend rosnący w obrębie wskaźnika Power. Na przestrzeni pięciu lat wskaźnik ten wzrósł dwukrotnie – z 10,1 do 20,1

Sumaryczny wskaźnik pozycji marki – ujęcie dynamiczne dla marek – liderów w różnych kategoriach
Sumaryczny wskaźnik pozycji marki – ujęcie dynamiczne dla marek – liderów w różnych kategoriach

 

BrandZ to zestawienie najbardziej wartościowych marek, zarówno w ujęciu globalnym, jak i na poszczególnych rynkach. Przygotowując tę analizę wybrano sześć kategorii, na temat których dane obejmują co najmniej trzy pomiary na przestrzeni od 2010 do 2015 roku. Reprezentują one zróżnicowane branże, charakteryzujące się dodatkowo wysokimi nakładami na reklamę. Ranking największych sektorów reklamowych w 2015 roku otwiera handel, a branże, do których należą pozostałe, wybrane do analizy BrandZ kategorie produktowe, mieszczą się w pierwszej dziesiątce (np. telekomunikacja na piątym a motoryzacja na szóstym miejscu, źródło: Raport Starcom Mediavest Group „Rynek reklamy w Polsce 2015”).

W obrębie każdej z wymienionych kategorii w analizie ujęto po trzy najwyżej notowane marki. Zestawienie stworzono na podstawie wskaźnika Power, czyli wartości ukazującej pozycję marki, odpowiadającej za siłę aktualnego popytu na dany brand.

BrandZ to globalne badanie wartości marek. Do pomiaru kapitału marek wykorzystywana jest metodyka MillwardBrown. Analizy BrandZ prowadzone są w 112 krajach. Na przestrzeni ponad dekady w badaniu wzięło udział około 3 milionów konsumentów, którzy wypowiadali się na temat ponad 100 tysięcy marek.