Kraj

Gemius: Polski e-konsument to najczęściej osoba młoda, z dużego miasta, z wyższym wykształceniem

Raport "E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska" pokazuje, że polski e-konsument jest coraz bardziej atrakcyjny dla marketerów.

Najnowszy raport o rynku e-commerce przygotowany przez firmę Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje istnienie znaczących różnic pomiędzy deklarującymi i niedeklarującymi korzystania z tego typu zakupów. Po zakupy online coraz częściej sięgają osoby młodsze i tendencja ta w porównaniu z poprzednim rokiem pogłębiła się. Wśród kupujących w sieci ─ w porównaniu do niekupujących ─ wzrósł udział osób w wieku 15-24 lat (obecnie stanowią oni 30 proc. kupujących). W grupie niekupujących natomiast spadł udział osób powyżej 50. roku życia, które stanowią 18 proc. tej grupy.

Gemius: Polski e-konsument to najczęściej osoba młoda, z dużego miasta, z wyższym wykształceniem

– Polski e-konsument kupujący w polskich serwisach to najczęściej osoba w wieku 15-24 lat, z wyższym wykształceniem, pochodząca z większego miasta oraz o dochodach w gospodarstwie domowym przekraczających 2 tys. zł ─ wyjaśnia Marek Molicki, ekspert Gemiusa. Zauważa, że w stosunku do ubiegłego roku widoczne jest przesunięcie w grupie najczęściej kupujących w polskich serwisach, w kierunku osób młodszych ─ w 2015 r. były to osoby w wieku 25-34 lat. W następnych latach też czekają nas kolejne zmiany i będą dotyczyły wzrostu liczby e-konsumentów w wieku 45+. Będzie to bardzo atrakcyjna grupa dla sklepów internetowych, choć zdecydowanie trudniejsza ─ prawdopodobnie mniej przywiązująca uwagę do ceny, a zdecydowanie bardziej zainteresowana wysoką jakością obsługi w czasie sprzedaży ale też i po ─ to właśnie jakość obsługi zadecyduje o lojalności klientów. – Rosnąca grupa osób kupujących w wieku 45+ to okazja dla marketerów, by przemyśleć swoje strategie i zastosować nieco mniej konwencjonalne podejście, np. targetowanie reklam zabawek do osób starszych, które chętnie zrobią prezent swoim wnukom ─ dodaje Molicki.

Raport “E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazuje, że e-konsumenci to częściej osoby z wyższym wykształceniem (35 proc.). Jest to także grupa, która zwiększyła się w porównaniu z rokiem ubiegłym (32 proc. w roku 2015). Równocześnie udział w tej kategorii osób z wykształceniem podstawowym zmalał z 24 proc. do 23 proc. Osoby dokonujące zakupów online coraz lepiej oceniają swoją kondycję finansową. Odsetek osób deklarujących ją jako dobrą wzrósł w porównaniu z rokiem 2015 i wynosi 46 proc. (rok wcześniej było to 41 proc.).