Kraj

Ośmiu nadawców TV uzgodniło porozumienie w sprawie głośności reklam

Głośność audycji i programów będzie zgodna z rekomendacjami EBU. Dokument ma zostać podpisany we wrześniu.

Ośmiu największych nadawców telewizyjnych uzgodniło porozumienie w sprawie poziomu głośności dźwięku w audycjach i programach telewizyjnych. Porozumienie jest kolejnym aktem samoregulacji wspieranym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Dokument, który ma zostać formalnie podpisany we wrześniu przez Telewizję Polską, Polsat, TVN, ITI Neovision, Telewizję Puls, Eskę TV, Lemon Records oraz TV Spectrum, jest efektem wielomiesięcznych prac regulatora i nadawców. Nadawcy zobowiązują się w nim do produkowania i emitowania  treści audiowizualnych z uwzględnieniem poziomu głośności dźwięku tzw. -23 LUFS (LUFS – Loudness Units, referenced to Full Scale), przyjętym na podstawie rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców.

Od lat KRRiT prowadzi monitoringi głośności audycji i wskazuje na uchybienia i konieczne zmiany w obowiązujących przepisach. 18 grudnia 2012 r. rada dokonała zmian w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 r., które polegały na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Zgodnie z rozporządzeniem poziom głośności reklamy i telesprzedaży emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.
Porozumienie nadawców telewizyjnych jest dobrowolne, będzie stosowane przez czas nieokreślony i ma charakter otwarty, co oznacza, że mogą do niego przystąpić inni nadawcy. Jednocześnie KRRiT na dotychczasowych zasadach będzie prowadziła monitoringi wynikające z ustawowego obowiązku kontroli nadawców.

Porozumienie dotyczące poziomu głośności to kolejny już akt samoregulacji nadawców w Polsce. W październiku 2014 r. z inicjatywy KRRiT nadawcy telewizyjni podpisali Porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich tzw. niezdrowej żywności przy audycjach skierowanych do dzieci poniżej 12 lat, a dostawcy usług na żądanie Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich.