M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Producenci lodów liczą na rekord

Katarzyna Woźniak | 16 sierpnia 2016, 06:00

Hossa lodowa przypada na okres od maja do września, ale Polacy coraz chętniej sięgają po mrożone desery w chłodniejszych miesiącach.

Jak poinformował dziennik "Rzeczpospolita", dane z rynku wskazują, że Polacy jedzą coraz chętniej lody latem, ale  zaczynają po nie sięgać również poza sezonem. Producenci liczą na to, że w 2016 r. sprzedaż lodów pójdzie w górę.
O ponad 16 proc. zwiększyły się wydatki Polaków na lody w pierwszej połowie 2016 r. – podaje za firmą badawczą Nielsen Nestlé Polska, oferująca takie marki jak Manhattan, Schöller i Mövenpick. Na te dane powołuje się również "Rzeczpospolita". W ujęciu ilościowym sprzedaż mrożonych deserów poszła w tym czasie w górę o ok. 15 proc.
W 2015 r. przychody firm z branży lodziarskiej zatrudniających co najmniej dziesięć osób zwiększyły się o 7,8 proc., do 1,31 mld zł. Ich rentowność netto sięgnęła natomiast 9,3 proc. wobec 7 proc. w 2014 r. Była więc ponad dwa razy wyższa od średniej dla całej branży spożywczej. Jak wykazują analitycy, może to mieć związek z podwyżkami cen kakao i cukru.
W 2015 r. przeciętne spożycie lodów per capita wyniosło w polskich gospodarstwach niespełna 2,9 l – podaje GUS. To oznacza, że było o 9 proc. wyższe niż w 2014 r., a o 26 proc. przekraczało konsumpcję mrożonych deserów z 2010 r. Zwiększeniem produkcji chwali się m.in. Nestle - w pierwszych siedmiu miesiącach br. fabryka w Namysłowie wyprodukowała 14 mln l lodów. Firma zapewnia, że w ten sposób udało się wypełnić 85 proc. celu zaplanowanego na rok.
Według danych Euromonitor International Polska zajmuje dopiero 22. miejsce w Europie pod względem rocznych wydatków przeciętego mieszkańca na lody. Pierwsze miejsce z 93,5 euro zajmują Finowie, na kolejnych pozycjach są Szwajcarzy (ponad 60 euro) oraz Duńczycy (ponad 57 euro).
Polacy sięgają wciąż po lody głównie latem - okres maj-wrzesień stanowi 90 proc. całkowitej rocznej sprzedaży producentów lodów. O sukcesie sprzedażowym decydują w większości lody impulsowe - przypada na nie ponad 60 proc. łącznej sprzedaży detalicznej.
Popularne wśród Polaków są również lodziarnie - w tym roku powstały 52 lokale pod marką Bonano zarządzane przez Multi Ice. W sumie w kraju działa ich już 270. Pierwsze punkty Bonano wystartowały w Chorwacji i Belgii. Wkrótce mają szansę ruszyć w Wielkiej Brytanii, a ofertą Multi Ice zainteresował się inwestor z Arabii Saudyjskiej.
W Czechach działają dwie lodziarnie Grycan – Lody od Pokoleń. Firma eksportuje także swoje lody na kilkanaście rynków, w tym do Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Chin oraz na Tajwan. Do 16 krajów, głównie europejskich, trafiają także lody Nestlé.
W 2015 r. eksport lodów z Polski zwiększył się o 13,8 proc., do 47,2 tys. ton. W porównaniu z 2010 r. był wyższy o 68,5 proc. – podaje Eurostat.

O nawykach w konsumpcji lodów piszemy także w sekcji Zagranica.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,