Kraj

Wyniki TV Polsat poprawiają bilans Cyfrowego Polsatu

4-proc. wzrost przychodów Grupa CP zawdzięcza głównie TV Polsat. Przychody detaliczne (sieć komórkowa Plus i platforma satelitarna) spadają.

Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel sieci telefonii komórkowej Plus (Polkomtel), największej w kraju platformy telewizji satelitarnej oraz Telewizji Polsat, drugiego obok TVN prywatnego nadawcy telewizyjnego, uzyskała w II kwartale br. 2,443 mld zł przychodów, o 4 proc. (94 mln zł) więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Zawdzięcza to w dużej mierze dobrym wynikom Telewizji Polsat, która zwiększyła wpływy reklamowe m.in. dzięki transmitowaniu meczów Euro 2016 (o wynikach TV Polsat piszemy w osobnej informacji w dzisiejszym wydaniu serwisu).

Telewizja Polsat uzyskała w minionym kwartale 451 mln zł przychodów ze sprzedaży, aż o 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (306 mln zł stanowiły wpływy z reklam i ze sponsoringu, pozostałe to m.in. wpływy za dystrybucję kanałów nadawcy od dostawców telewizji i wpływy ze sprzedaży Telewizji Polskiej sublicencji na pokazanie 11 meczów Euro).

Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych, czyli od użytkowników telefonii komórkowej Plus i abonentów platformy satelitarnej, zmalały w II kwartale br. o 4 proc. (do 1,653 mld zł). Zarząd Cyfrowego Polsatu tłumaczy to przede wszystkim sytuacją na rynku telekomunikacyjnym, spadkiem przychodów z usług głosowych. Częściowo został on zrekompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji i dostępu do internetu. Znacząco (ze 108 do 191 mln zł) wzrosły też przychody ze sprzedaży sprzętu (głównie telefonów komórkowych) – operator wskazuje, że to zasługa stopniowo rosnącego udziału sprzedaży ratalnej i efekt niższych subsydiów.

W stosunku do I kwartału br. liczba abonentów platformy satelitarnej Cyfrowego Polsatu nie zmieniła się (4,6 mln). Liczba abonentów (klientów indywidualnych i biznesowych) sieci komórkowej Plus wzrosła o mniej więcej 100 tys. (z 6,5 do 6,6 mln). O tyle samo wzrosła liczba użytkowników internetu (z 1,6 do 1,7 mln). Jeśli chodzi o usługi prepaid telefonii komórkowej to na koniec marca Plus obsługiwał 3,47 mln kart SIM, co oznacza spadek w skali roku o 7,1 proc.

W tym samym czasie (II kwartał) koszty operacyjne całej grupy wzrosły o 9 proc. (164 mln zł) – do 2,04 mld zł, licząc rok do roku. W rezultacie zysk EBITDA grupy spadł w minionym kwartale o 3 proc. (30 mln zł) – do 935 mln zł.