Kraj

Wciąż rosną obroty i odwiedzalność centrów handlowych

Wyniki raportu PRCH Retail Research Forum.

Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że w pierwszym półroczu 2016 r. obroty centrów handlowych wzrosły w stosunku do analogicznego okresu w 2015 r. o 2,1 pkt proc., a obrót wynosił średnio 58 mld zł netto. W pierwszej połowie 2016 r. na rynek trafiły tylko trzy nowe obiekty handlowe.

W raporcie PRCH Retail Research Forum przygotowanym przez Polską Radę Centrów Handlowych i m.in. firmy Savills Polska, BNP Paribas RE, Knight Frank oraz GfK Polonia podsumowano także odwiedzalność w centrach handlowych. Z danych z wynika, że średni wskaźnik odwiedzalności utrzymuje trend wzrostowy i liczba klientów w badanych centrach wzrosła w pierwszej połowie roku o 3,4 pkt proc.

Wyższa odwiedzalność mogła także wpłynąć pozytywnie na średni poziom obrotów sprzedaży najemców działających w centrach handlowych. W pierwszym półroczu średni obrót miesięczny sprzedaży z każdego wynajętego metra kwadratowego wyniósł 838 zł netto, co przy ponad 11 mln mkw. powierzchni handlowej daje kwotę 9,3 mld zł.

Według raportu pomimo niewielkiej liczby nowych otwarć w pierwszej połowie br. w drugiej połowie należy spodziewać się blisko 300 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, która obecnie realizowana jest w 22 nowych i rozbudowywanych obiektach. Kolejne otwarcia blisko 420 tys. mkw. w 15 obiektach, które są obecnie w budowie, planowane jest na przyszły rok i początek 2018 r. Największe nowe centra handlowe w budowie to Posnania w Poznaniu (100 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64,5 tys. mkw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. mkw.) oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).