Kraj

Milenialsi chcą, aby marki zmieniały świat na lepsze

McCann & MRM zaprezentował wyniki globalnego badania młodzieży.

Milenialsi uważają, że marki globalne mają duży wpływ na świat, w którym żyją, i chcą, aby brandy zmieniały ten świat na lepsze, oczekują także od marek szczerości i uproszczenia ich złożonego życia – to niektóre z wniosków globalnego badania Truth About Youth przeprowadzonego przez komórkę strategiczną McCann Truth Central, we współpracy m.in. z polskim oddziałem McCann & MRM. 

Szacuje się, że na świecie żyje około 1,8 mld ludzi w wieku od 15 do 30 lat. Millenialsi i pokolenie Z stanowią blisko jedną czwartą ludności ziemi – w Polsce jest to ponad 11 mln osób. Badacze McCanna podkreślają, że granica pomiędzy byciem młodym a dorosłym jest dziś bardzo zmienna. Milenialsi czasami zachowują się jak dorośli, czasem jak dziecko i jest to sprawą indywidualnego wyboru, co powoduje np. że dłuższe mieszkanie z rodzicami jest dziś akceptowane w tym pokoleniu.  

Polacy wpisują się w ogólne trendy, jednak są pewne obszary, w których ich priorytety znacząco różnią się od międzynarodowych wzorców. Na przykład wbrew powszechnie panującym opiniom badanie stawia pod znakiem zapytania ich dbałość o relacje rodzinne. Polska młodzież jest nie tylko mniej rodzinna od swoich rodziców czy też dziadków, ale przykłada także znacznie mniejszą wagę do dbałości o przyszłe relacje rodzinne, które znalazły się dopiero na 8. miejscu wśród priorytetów na przyszłość (tylko 18,9 proc. respondentów wskazało tę odpowiedź), podczas gdy ich rówieśnicy na świecie wskazali dbałość o relacje rodzinne na 2. miejscu (35 proc, odpowiedzi), tuż za byciem zawsze zdrowym. Co ciekawe, samo zdrowie jest znacznie mniej ważne dla młodych Polaków od chęci posiadania wysokiego statusu społecznego. Aż 37 proc. respondentów wskazało pieniądze jako kluczowy element swojej przyszłości, podczas gdy aż 44 proc. młodych ludzi na świecie uważa, że zdrowie jest ważniejsze od wysokiego statusu materialnego (27 proc.)

– Na uwagę zasługuje również to, że pomimo ogromnego rozwoju i powszechności mediów społecznościowych blisko połowa młodych Polaków w wieku 15-24 uważa, że najlepszą formą wyrażania siebie i kontaktów międzyludzkich jest kontakt osobisty lub rozmowa telefoniczna, stawiając ją znacznie wyżej od dyskusji poprzez różnego rodzaju komunikatory i aplikacje, w tym narzędzia dostępne w mediach społecznościowych – mówi Marcin Samek, strategy & some director McCann & MRM

Pomimo ogromnej złożoności zagadnień związanych z milenialsami autorzy raportu przekonują, że młodzi ludzie kierują się w życiu znanymi i uniwersalnymi motywami – chcą określić swoją tożsamość, znaleźć przyjaciół i swoje miejsce w świecie. Właśnie m.in. dlatego milenialsi oczekują od marek etyki, prostoty i szczerości. 

Raport Truth About Youth jest efektem globalnej analizy, w ramach której zrealizowano 33 tys. ankiet. Oprócz badania deklaratywnego, przeprowadzono badania w grupach fokusowych. Uczestniczyło w nich pół tysiąca młodych ludzi od 16 do 29 roku życia z 18 państw świata.