Kraj

Asahi Group kupuje Kompanię Piwowarską

Japońska grupa browarnicza kupuje od AB InBev biznes w Polsce, na Węgrzech, w Czechach, na Słowacji i w Rumunii za 7,3 mld euro.

Asahi Group kupuje Kompanię Piwowarską
Japońska grupa browarnicza Asahi Group Holdings za 7,3 mld euro kupi od koncernu Anheuser-Busch InBev (AB InBev), który za 100 mld dol. w br. przejął koncern SABMiller, należące do niego spółki w Europie Środkowej.

By przekonać Komisję Europejską do zaakceptowania fuzji z SABMillerem, AB InBev zobowiązał się sprzedać aktywa w naszym regionie, a więc: Kompanię Piwowarską w Polsce, Browar Dreher na Węgrzech, Plzenský Prazdroj w Czechach, Pivovary Topvar na Słowacji oraz browar Ursus w Rumunii.

Asahi kupuje prawa do wszystkich marek, które produkuje i którymi handluje KP, w tym także do czeskich piw Pilsner Urquell i Kozel, ale za wyjątkiem praw do marki Redd’s. To marka wymyślona przez SABMillera w 1996 r. (ówcześnie South African Breweries, jeszcze przed fuzją z Miller Brewing), cały czas dostępna na rynku w RPA. W Polsce pojawiła się w połowie 2000 r. Nie wiadomo, czy nadal będzie ona obecna na naszym rynku np. na zasadzie licencji. 

Kompania Piwowarska to największy producent piwa w Polsce, właściciel m.in. takich marek, jak: Tyskie, Lech, Żubr, Książęce, Wojak, Dębowe, Redd’s.

Asahi Group to drugi największy producent piwa w Japonii i 10. na świecie. W październiku br. sfinalizował już zakup od AB InBev za 2,55 mld euro dwóch międzynarodowych marek: Grolsch i Peroni.

– To bardzo dobra wiadomość dla Kompanii Piwowarskiej. Firmę przejmuje inwestor branżowy, który zapewne będzie miał szacunek dla jej specyfiki. A przecież istniało niebezpieczeństwo, że przejmującym może być agresywny fundusz nastawiony na cięcie kosztów i szybki zysk – mówi osoba z kręgów zbliżonych do Kompanii Piwowarskiej. 

Kompania Piwowarska jest jednym z kluczowych reklamodawców na polskim rynku. W ub.r. wydała na reklamy swoich marek 208,8 mln zł (dane cennikowe, źródło: Kantar Media), o 30 proc. więcej niż rok wcześniej (158,3 mln zł w 2014 r.). Pracują dla niej m.in. takie agencje, jak: PZL, Bardzo, Hand Made, Saatchi & Saatchi, IQ Marketing, Lubię To oraz dom mediowy ZenithOptimedia Group (ZOG).

Kompania Piwowarska ma ok. 36 proc. udziału w polskim rynku piwa. Jej przychody ze sprzedaży wyniosły w ub.r. 3,14 mld zł i były o 1,3 proc. niższe niż w 2014 r. (źródło: “Rzeczpospolita”). Dla porównania ubiegłoroczne przychody jej głównego konkurenta, czyli Grupy Żywiec, producenta m.in. marek takich, jak: Żywiec, Warka, Tatra, Specjal czy Strong, wyniosły w ub.r. 3,13 mld zł i były o 1,3 proc. wyższe niż w 2014 r. Trzecim graczem na rynku jest Carlsberg Polska, producent m.in. Okocimia, Harnasia, Kasztelana czy Karmi, który w ub.r. osiągnął ok. 1,5 mld zł przychodów, mniej więcej tyle samo co w 2014 r.

Asahi Group to 10. gracz na globalnym rynku piwa, którego udziały (jeszcze przed przejęciem Grolscha i Peroni) szacowano na ok. 1,5 proc. światowego rynku. Udziały AB InBev, jeszcze przed fuzją, wynosiły ok. 21 proc., a SABMillera – 9,7 proc.

Połączone AB InBev i SABMiller wyceniane są na 250 mld dol. Transakcja czeka teraz na akceptację europejskich regulatorów.