M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

MEC: tylko 100 programów zgromadziło w 2016 r. przynajmniej 5 mln widzów

Maciej Florek | 2 stycznia 2017, 06:00

Drastycznie spadła liczba programów gromadzących przed telewizorami wielomilionową widownię. Tylko 100 programów wyemitowanych w telewizji w tym roku przyciągnęło więcej niż 5 mln widzów, pokazuje analiza MEC.

Jeszcze 140 programów w 2015 r., a zaledwie 100 w 2016 r. przyciągnęło w telewizji widownię przekraczającą 5 milionów osób, wynika z analizy MEC na podstawie danych Nielsena (pod uwagę wzięto programy ze wszystkich kategorii poza sportem). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba programów gromadzących takie audytoria skurczyła się blisko dziesięciokrotnie.

W minionym roku rekordy oglądalności padały podczas meczów z udziałem drużyny narodowej w Euro 2016. Jednak te wyniki – zważywszy na okazjonalny charakter imprezy – nie odzwierciedlają codzienności polskiej telewizji.

(dane za 2016 r. do 28 grudnia)
(dane za 2016 r. do 28 grudnia)

Ostatni rok przyniósł znacznie większy spadek liczby "wysokoratingowych” programów niż dwa poprzednie lata. Wcześniej takie spadki następowały w czasie cyfryzacji (lata 2012-2013), która w domostwach bez dostępu do płatnej TV istotnie urozmaiciła oferty telewizyjne.

W 2016 r. dopiero późną jesienią zadebiutowały na multipleksach cztery kolejne stacje, więc nie miały one jeszcze wpływu na rozdrobnienie widowni. Fragmentacji sprzyjały inwestycje konkurentów dużej czwórki – zarówno płatnych (kanały kablowo-satelitarne), jak i naziemnych. Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN spadł w tym roku w czasie oglądania wszystkich widzów do 41,2 proc., z 43,2 proc. w 2015 r. Spadek ten spowodowała przede wszystkim sytuacja na antenach TVP (łącznie blisko 8 proc. spadku) przy znacznie stabilniejszych udziałach kanałów komercyjnych (Polsat – 1 proc. spadku, TVN – 2 proc. spadku). W grupie komercyjnej (16-49 lat) te trendy zaznaczyły się jeszcze silniej – udział głównych anten TVP stopniał o blisko 10 proc., podczas gdy Polsat utrzymał wynik, a TVN zyskał 3 proc. (źródło: Nielsen).  

Postępująca fragmentacja TV, jak podaje MEC, oznacza, że zbudowanie efektywnego zasięgu w kampaniach oznacza dziś konieczność wyemitowania większej liczby GRP. W 2006 r. osiągnięcie 90 proc. zasięgu 1+ (co oznacza, że 90 proc. telewidzów zobaczyło reklamę przynajmniej raz) w grupie 16-49 lat wymagało 1115 GRP, a w 2016 r. już 1979, czyli o 77 proc. więcej (średnia rynkowa dla trzech tygodni października obu lat).

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,