M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

MEC: milenialsi z CEE oglądają telewizję krócej

Piotr Machul | 18 stycznia 2017, 06:00

Jednak swoje udziały telewizja traci tu wolniej niż na rynkach Europy Zachodniej - wynika z analizy MEC.

Od 3 do 6 proc. skurczył się czas oglądania TV wśród milenialsów (13-29 lat) z rynków Europy Środkowo-Wschodniej, pokazuje analiza MEC. Podobnie zmniejszył się też odsetek przedstawicieli młodej grupy codziennie włączających telewizor. Analiza uwzględnia czas oglądania tradycyjnej (linearnej) telewizji, a dane pochodzą z firm monitorujących oglądalność na różnych rynkach regionu CEE oraz Europy Zachodniej.

 

Polska, z 5-proc. spadkiem ATV (średni dzienny czas oglądania) w grupie 13-29 lat, ma zbliżone statystyki do innych państw regionu. Ze 133 minutami (2 godziny i 13 minut) spędzanymi wciąż przez milenialsów na oglądaniu telewizji jest zaś w ścisłej czołówce rankingu krajów o najwyższym czasie oglądania. Dotyczy to zresztą wszystkich grup wiekowych. W regionie wyprzedzają nas jednak Węgrzy, gdzie 13-29-latkowie siedzieli w ub.r. przed telewizorami 166 minut dziennie, i Rumuni, u których czas oglądania sięgał aż 185 minut. Najkrócej, bo tylko 79 minut dziennie, oglądali telewizję milenialsi z Litwy. Niespełna co trzeci telewidz z tej grupy włączał tam telewizor codziennie przynajmniej na 5 minut (dla porównania w Polsce, Czechach i na Słowacji robiło to ok. 46 proc. widzów w tym wieku).

13-proc. spadek czasu oglądania wśród litewskich 13-29-latków zbliżony jest do statystyk m.in. rynków skandynawskich czy Holandii, gdzie ekspansja serwisów subskrypcyjnych (SVoD) osłabiła w ostatnich latach tradycyjną telewizję. W Szwecji czas oglądania milenialsów skurczył się w ub.r. o 17 proc. (do zaledwie 64 minut dziennie), a Norwegia i Holandia odnotowały 14-proc. spadki. O czas oglądania na tych rynkach wyjątkowo skutecznie konkurują z tradycyjną telewizją płatne serwisy z wysokiej jakości treściami na życzenie, jak np. Netflix.

Spadek popularności telewizji nie jest tak wyraźny w tych krajach Europy Zachodniej, w których serwisy SVoD nie zrobiły oszałamiającej kariery. Francja i Niemcy plasują się poniżej zachodnioeuropejskiej średniej pod względem odsetka subskrypcji VoD wśród internautów (średnia ta wynosi 14 proc. wg danych Digital TV Research za 2016 r.) i tam czas oglądania wśród milenialsów w ub.r. nie spadł (Niemcy), a we Francji skurczył się o 6 proc., czyli podobnie jak np. na Słowacji.  

 

- Młodzi ludzie zawsze oglądali telewizję krócej, ale wraz z założeniem rodzin wracali na kanapy i przed telewizory. SVoD wydaje się jednak najpoważniejszą konkurencją, jaką tradycyjna telewizja kiedykolwiek miała, i może zmienić bieg wydarzeń w przypadku obecnej młodej generacji. W młodych grupach następuje też zmiana wzorców związanych z oglądaniem i zanikanie barier, które dla starszych użytkowników wiążą się z korzystaniem z serwisów na życzenie – uważa Anna Lubowska, regionalna szefowa MEC odpowiedzialna za rynki CEE, Rosji oraz CIS.

W polskim badaniu MEC VideoTrack agencja MEC sprawdzała kilka miesięcy temu różne konteksty i sytuacje kojarzone przez widzów z oglądaniem telewizji lub oglądaniem VoD. Grupa 15-24-latków niemal we wszystkich badanych sytuacjach stawiała na oglądanie w sieci. Był to jedyny segment wiekowy, w którym wideo na życzenie okazało się pierwszym wyborem, nawet w sytuacji gdy wracają zmęczeni ze szkoły lub z pracy bądź w czasie prac domowych. Pozostałe grupy wskazywały wówczas na oglądanie telewizji – medium kojarzonego z bardziej pasywnym odbiorem.  

 

 

Czytaj więcej na temat: , ,