M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

GfK: dominują sklepy niezrzeszone

Magdalena Weiss | 19 stycznia 2017, 06:00

Indywidualne placówki wciąż stanowią dwie trzecie wszystkich sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce, wynika z raportu GfK Polonia.

Procentowo najmniej niezrzeszonych sklepów jest na Podkarpaciu, najwięcej – na Opolszczyźnie i w Świętokrzyskiem. Wszędzie jednak dominuje handel tradycyjny, a hiper- i supermarkety oraz dyskonty stanowią zaledwie 6 proc. wszystkich sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych, których jest w Polsce 107 tys. Najwięcej tego typu placówek funkcjonuje na Mazowszu – 15 tys. Muszą one też obsłużyć największą grupę konsumentów – 5,4 mln. Najmniejsza liczba sklepów – 2,8 tys. – znajduje się w województwie opolskim, w którym mieszka niespełna 1 mln mieszkańców. Najwięcej sklepów na 1000 mieszkańców przypada w województwie świętokrzyskim (3,16). Najmniejsze nasycenie sklepami występuje na Podlasiu (2,51).

Największy udział handel tradycyjny ma w województwach podkarpackim oraz świętokrzyskim, gdzie należy do niego 96 proc. wszystkich sklepów z żywnością. W skali całego kraju już więcej niż co czwarty sklep tradycyjny zrzeszony jest w sieci. Największy odsetek takich obiektów działa w województwie podkarpackim i jest to 42 proc. Najmniej usieciowiony jest natomiast handel tradycyjny na Mazowszu (22 proc.)

Pod względem siły nabywczej mieszkańców przypadającej na jeden sklep na pierwszym miejscu znajduje się województwo mazowieckie (12 mln zł), najmniejszą kwotą dysponują zaś mieszkańcy województwa świętokrzyskiego (7,2 mln zł).

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , ,