Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał firmę Vectra, operatora jednej z największych w kraju sieci kablowych, za zbyt agresywny marketing i reklamy, które mogły wprowadzać w błąd.
W 2015 r. Vectra prowadziła kampanię reklamową pod hasłem “Wszystko za 10 zł”. W reklamach padały sformułowania: “Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie”. Reklamy telewizyjne, radiowe i internetowe, a także m.in. billboardy, ulotki, bannery na budynkach wyraźnie informowały, że spółka oferuję każdą z usług za 10 zł.
Tymczasem firma nie informowała, że reklamowana cena obowiązywała jedynie przez 2 lub 3 miesiące w umowach podpisywanych na np. rok, 18 miesięcy lub dwa lata. Po zakończeniu okresu promocyjnego koszty poszczególnych usług były wyższe.
Zdaniem urzędu było to wprowadzanie w błąd.
Vectra dobrowolnie zobowiązała się do udzielenia rekompensaty wszystkim byłym i obecnym abonentom, którzy skorzystali z promocji “Wszystko za 10 zł”.
Obecni klienci będą mogli otrzymać na trzy miesiące dodatkowy pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet internetu mobilnego wraz z kartą SIM) lub uzyskać rabat 10 zł przez trzy miesiące na każdą z nich. Spółka będzie musiała wysłać pismo do swoich klientów, w którym m.in. poinformuje ich o możliwych rekompensatach oraz terminie na podjęcie decyzji. Jeżeli nie dokonają wyboru – zostanie im przyznana pierwsza z propozycji, czyli dodatkowe pakiety.
Byli abonenci – otrzymają 30 zł za każdą usługę, którą zakupili w ramach promocji. Oni również zostaną o tym poinformowani stosownym pismem.
Ponadto Vectra na swój koszt trzykrotnie wyemituje w telewizji co najmniej 15-sekundowe oświadczenie, w którym poinformuje, że reklamy stosowane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd.
“Wszystko za 10 zł” Vectry to była pierwsza odsłona kampanii operatora z Wojciechem Mecwaldowskim. Przygotowały ją agencja reklamowa Scholz & Friends Warszawa oraz dom mediowy Starcom.
Vectra to drugi, po UPC Polska, operator kablowy w kraju. Jesienią 2015 r. obsługiwała ponad 930 tys. klientów w 217 miastach.