M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Orange Polska: cele strategiczne bez zmian, ale konieczna poprawa efektywności

Maciej Burlikowski | 15 lutego 2017, 06:00

Przychody spadły w ub.r. o 2,4 proc., a zysk EBITDA - o 10 proc. Telekom zapowiada zmiany w celu poprawy efektywności biznesu.

W całym ub.r. firma telekomunikacyjna Orange Polska uzyskała 11,538 mld zł przychodów, o 2,4 proc. mniej niż w 2015 r. Zysk EBITDA spółki wyniósł 3,163 mld zł i był o 10,1 proc. niższy niż rok wcześniej. Maciej Nowohoński, członek zarządu Orange Polska ds. finansów wskazuje na istotnie wyższe koszty pozyskania klientów, które odbiły się na kosztach operacyjnych w ub.r. Jednocześnie jednak Orange pokazuje, że ostatni kwartał przyniósł widoczną poprawę, jeśli chodzi o przychody - o ile w I kwartale spadek przychodów liczony rok do roku wyniósł 5,1 proc., a w kolejnych dwóch odpowiednio: -4,2 i -3,5 proc., o tyle w IV kwartale ub.r. telekom odnotował już ich wzrost o 1,9 proc.

Na koniec ub.r. Orange Polska obsługiwała 15,99 mln użytkowników telefonii komórkowej, o 84 tys. więcej niż na koniec 2015 r. 9,453 mln z nich stanowili klienci płacący abonamenty (indywidualni i biznesowi), w ciągu minionego roku przybyło ich 1,09 mln. Niemal o tyle samo (1 mln) zmalała za to liczba użytkowników telefonów "na kartę" (prepaid) - do 6,537 mln na koniec ub.r. (to m.in. pokłosie obowiązywania przepisów ustawy antyterrorystycznej, nakładającej obowiązek rejestrowania kart prepaid).

O 262 tys., do 3,932 mln, zmalała w minionym roku liczba użytkowników telefonów stacjonarnych Orange.

Zmalała także - o 90 tys. (do 2,015 mln) liczba użytkowników stacjonarnego internetu. Klientów szybkiego internetu światłowodowego FTTH w miastach, na który Orange kładzie obecnie tak duży nacisk (311 mln zł wydane w 2015 r., 528 mln zł - w zeszłym i planowane ok. 800 mln zł w bieżącym) operator miał na koniec ub.r. 88 tys. Obecnie ich liczba przekroczyła już 100 tys. W zasięgu sieci światłowodowej FTTH Orange jest już 1,47 mln gospodarstw domowych w 37 miastach (w ciągu roku wzrost o 755 tys.), do końca br. ma być dodatkowy 1 mln.

Minimalnie (o 21 tys.) - do 766 tys. - zmalała także w ub.r. liczba klientów usługi telewizyjnej Orange.

Znacząco - o ponad 660 tys. (do 2,666 mln) wzrosła natomiast Orange liczba użytkowników internetu mobilnego.

Na br. zarząd Orange Polska prognozuje 2,8-3 mld zł EBITDA (czyli raczej dalszy spadek) i ok. 2 mld zł wydatków inwestycyjnych (w tym wspomniane planowane 800 mln zł na rollout sieci światłowodowej FTTH). Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska, liczy na przyspieszenia sprzedaży internetu światłowodowego - na koniec br. chciałby co najmniej podwoić liczbę jego użytkowników (czyli minimum ok. 180 tys.). Ma być mniej ofert, taryf, a za to mają być prostsze, zmiany czekają także ofertę usługi telewizyjnej. W celu poprawy efektywności firma zmieni także strukturę personalną - powstanie jeden zespół odpowiedzialny za całość oferty dla klientów indywidualnych, pod kierunkiem wiceprezesa Mariusza Gacy.

Czytaj więcej na temat: , , ,