M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Przychody Grupy Żywiec spadły, za to poprawiła się rentowność operacyjna

Maciej Burlikowski | 17 lutego 2017, 06:00

W 2017 r. spodziewamy się powrotu do wzrostu wartości kategorii po długim okresie deflacji - przewiduje zarząd.

Całoroczne przychody ze sprzedaży Grupy Żywiec, drugiego po Kompanii Piwowarskiej producenta piwa w kraju, m.in. pod markami Żywiec, Tatra, Warka, Special, EB, Leżajsk czy Królewskie, spadły w ub.r. o 23,6 proc. (do 2,39 mld zł), w porównaniu z 2015 rokiem.
Było to jednak głównie pokłosie sprzedaży w lutym ub.r. za 631,5 mln zł spółki dystrybucyjnej Distribev Sp. z o.o. Grupa Żywiec uzasadniała jej sprzedaż niskimi marżami z działalności dystrybucyjnej. Organicznie przychody spadły jedynie o 1,9 proc.

Grupa Żywiec sprzedała w zeszłym roku 11,7 mln hektolitrów piwa, o 0,6 proc. więcej niż w poprzednim roku (11,6 mln hektolitrów w 2015). Sprzedaż w kraju wyniosła 11,27 mln hl, 0,02 mln hl więcej niż rok wcześniej.

Cały rynek piwa w Polsce urósł w ub.r. o 2,1 proc. w ujęciu ilościowym, głównie dzięki korzystnej pogodzie na początku sezonu, efektowi Euro 2016 oraz większym dochodom konsumentów (niższe bezrobocie, wzrost średniej pensji). Jednak w ujęciu wartościowym wzrost rynku to tylko 1,4 proc., co oznacza spadek średniej
ceny piwa w tym okresie o 3 grosze za litr. Było to spowodowane przede wszystkim zwiększoną aktywnością
promocyjną na rynku, dalszą konsolidacją handlu i wzrostem kanału dyskontów.

Sprzedaż spółki dystrybucyjnej miała dla Grupy Żywiec także pozytywne efekty - znacząco zmniejszyły się koszty działalności. Same koszty sprzedaży i marketingu zmalały o blisko 17 mln zł (do 310,1 mln zł). W rezultacie znacząco poprawił się zysk operacyjny spółki (z 283,5 mln zł w 2015 r. do 327,9 mln zł w ub.r., czyli o 15,6 proc.), niestety, spółka zaksięgowała zysk netto niższy niż w poprzednim roku (272,6 mln zł w ub.r. wobec 298,1 mln zł w 2015 r.).

- Oczekujemy, że w 2017 r. sprzedaż piwa utrzyma się na podobnym poziomie jak w 2016 r. oraz spodziewamy się powrotu do wzrostu wartości kategorii po długim okresie deflacji - twierdzi Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec.