M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

T-Mobile rośnie

Maciej Burlikowski | 3 marca 2017, 06:00

Kolejny kwartał z rzędu magentowy operator notuje wzrost bazy abonentów i przychodów. Zarząd mówi o odwróceniu negatywnych trendów. Wskazuje przy tym na właściwie dobraną strategię marketingową.

Reklamy m.in. z Robertem Lewandowskim, Mają Ostaszewską, Piotrem Stramowskim i Bogusławem Lindą przyczyniły się do poprawy wyników T-Mobile.
Firma telekomunikacyjna T-Mobile Polska uzyskała w ub.r. 6,491 mld zł przychodów, o 0,5 proc. więcej niż w 2015 r. (6,459 mld zł). W samym czwartym kwartale wzrost przychodów (porównując z ostatnim kwartałem 2015 r.) wyniósł 4,8 proc.

Na koniec ub.r. T-Mobile Polska obsługiwała 10,634 mln klientów, w ciągu roku ubyło jej ich ponad 1,4 mln (na koniec 2015 r. raportowała 12,056 mln). Podobnie jak w przypadku pozostałych operatorów obowiązek rejestracji numerów prepaid wynikający z przepisów antyterrorystycznych spowodował znaczny spadek liczby użytkowników tzw. ofert na kartę. W ciągu roku operatorowi ubyło ich ponad 1,4 mln (z 5,487 mln na koniec 2015 r. do 4,022 mln - na koniec ub.r.). Pozytywny dla T-mobile jest natomiast wzrost bazy klientów kontraktowych, czyli płacących co miesiąc abonament - w ciągu minionego roku przybyło ich 43 tys., a tylko w ciągu ostatniego kwartału - 71 tys. Był to jednocześnie drugi z kolei kwartał, gdy liczba abonentów T-Mobile rosła. Wcześniej, przez 11 kolejnych kwartałów (od końca 2013 r.), operator sukcesywnie tracił abonentów.

Dlatego zarząd operatora mówi o przełamaniu niekorzystnych trendów. - Z satysfakcją możemy powiedzieć, że zakończyliśmy ubiegły rok ze wzrostem bazy abonentów i przychodów. Nasze nowe podejście przynosi już pierwsze efekty, choć wiemy, że to początek drogi i wiele pracy jeszcze przed nam - mówi Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.

Telekomunikacyjna firma wskazuje, że duża w tym zasługa marketingu. W 2016 r. T-Mobile Polska zwiększył swoją aktywność promocyjną oraz reklamową. Udział wydatków reklamowych spółki na tle branży telekomunikacyjnej zwiększył się z ok. 18 proc. w 2015 r. do ok. 24 proc. w 2016 r. Dużą popularnością cieszyły się spoty T-Mobile Polska, które na kanale operatora w portalu YouTube wyświetlono ponad 27 mln razy. W porównaniu z 2015 r. liczba wyświetleń spotów T-Mobile zwiększyła się blisko 7 razy. Sama platforma Electronic Beats zgromadziła społeczność ponad 450 tysięcy fanów zainteresowanych nowymi trendami w muzyce i w świecie kultury miejskiej. W 2016 r. dzięki szeroko prowadzonym działaniom nastąpiła wyraźna zmiana w postrzeganiu marki T-Mobile, która zaowocowała wzrostem świadomości spontanicznej oraz top of mind.

Kantar Media wylicza, że liczone cennikowo, czyli bez uwzględnienia rabatów, wydatki reklamowe T-Mobile Polska wyniosły w ub.r. 391,4 mln zł i były o 26,9 proc. wyższe niż rok wcześniej, co uplasowało operatora jako 9. największego reklamodawcę w kraju. W samej tylko telewizji T-Mobile zwiększył w ub.r. wydatki o 40 proc. (licząc ekwiwalentem  GRP - analiza domu mediowego Codemedia).

Ten sukces miał jednak swoją, i to znaczącą, cenę - obniżyła się rentowność biznesu. Wypracowany w ub.r. przez T-Mobie Polska zysk EBIDTA 2,1 mld zł był niższy o 13,4 proc. od osiągniętego w 2015 r. (2,42 mld zł). - Na wynik EBITDA wpłynęły m.in. większe nakłady marketingowe i wyrównanie poziomu komunikacji z naszą bezpośrednią konkurencją oraz wyższe koszty rozliczeń międzyoperatorskich związanych z rosnącą popularnością taryf z nielimitowanymi usługami wliczonymi w abonament - wskazuje Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych T-Mobile Polska.