M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

PSA kupuje od GM Opla za 2,2 mld euro

Maciej Burlikowski | 7 marca 2017, 06:00

Powstanie drugi, po Volkswagenie, europejski producent samochodów.

Montowana w Gliwicach Astra jest trzecim, po Skodach Octavii i Fabii, najchętniej kupowanym w Polsce autem (14,8 tys. szt. w ub.r.; wzrost o 39 proc.).
Montowana w Gliwicach Astra jest trzecim, po Skodach Octavii i Fabii, najchętniej kupowanym w Polsce autem (14,8 tys. szt. w ub.r.; wzrost o 39 proc.).
Francuska grupa motoryzacyjna PSA, producent samochodów Peugeot i Citroën, porozumiała się z amerykańskim koncernem General Motors (GM) i za 2,2 mld euro kupi od niego Opla (w Wielkiej Brytanii pod marką Vauxhall). Tym samym powstanie drugi co do wielkości, po niemieckim Volkswagenie, koncern motoryzacyjny w Europie, a GM definitywnie wycofuje się z naszego kontynentu.

Opel/Vauxhall miał w ub.r. 17,7 mld euro przychodów, zaś PSA - 54 mld euro. PSA sprzedało w ub.r. na całym świecie 3,15 mln szt. samochodów, o 150 tys. więcej niż w 2015 r., zaś Opel/Vauxhall – 1,18 mln szt., o 45 tys. więcej niż rok wcześniej. Dzięki przejęciu Opla PSA będzie miało 16,5-proc. udział w europejskim rynku samochodów. Grupa Volkswagen ma w nim 24,1 proc., Grupa Reanult - 10,1 proc., Ford - 6,9 proc., BMW - 6,8, a Grupa FCA (Fiat Chrysler Automobiles) - 6,6 proc. (dane za 2016 r.; źródło: ACEA - European Automobile Manufacturers' Association). Koncern PSA zatrudnia globalnie 172 tys. pracowników, zaś Opel/Vauxhall - 40 tys.

GM po zamknięciu tej transakcji zamierza skoncentrować się na swoich trzech najważniejszych rynkach, tj. Chinach i obydwu Amerykach. W tych właśnie regionach w ub.r. wygenerował zdecydowanie przeważającą część swojego zysku operacyjnego, który osiągnął poziom 12,5 mld dol.

GM Manufacturing Poland jest właścicielem fabryki samochodów w Gliwicach, gdzie montowana jest Astra i kabriolet Cascada. Zakłady w Gliwicach zatrudniają 3,9 tys. pracowników, fabryka silników wysokoprężnych w Tychach - 550. W ub.r. polska fabryka wyprodukowała rekordowe ponad 200 tys. szt. samochodów. Ubiegły rok był rekordowy, najlepszy w dotychczasowej historii marki w Polsce, czyli od 16 lat (od 1991 r.) - łącznie do polskich klientów trafiło 37,48 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, o 17,6 proc. więcej niż w 2015 r.

GM Poland wydał w ub.r. na reklamy Opla 63,9 mln zł, o 15 proc. mniej niż w 2015 r. (dane cennikowe; źródło: Kantar Media). Dla Opla pracują m.in. agencje: Carat (media), Scholz & Friends (kreacja ATL), OS3 (digital) i Amnet Polska (Dentsu Aegis Network).

Peugeot sprzedał w ub.r. w Polsce 11,37 tys. szt. samochodów, o 7,5 proc. więcej niż w 2015 r., zaś Citroen - 7,12 tys. szt, o 3,5 proc. mniej.

Na reklamy Peugeota w Polsce koncern PSA wydał w ub.r. 40,1 mln zł, o 15 proc. mniej niż w 2015 r., natomiast na reklamy aut Citroëna - 28,2 mln zł, o połowę mniej (-49,6 proc.). Budżet mediowy PSA jest obsługiwany przez dom mediowy Media Direction OMD, natomiast kreację dla obydwu marek opracowuje agencja reklamowa Havas Worldwide Warsaw.

Pod warunkiem uzyskania niezbędnych zgód od europejskich organów antymonopolowych transakcja PSA - GM ma zostać sfinalizowana do końca br.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , , , , , , ,