M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Cyfrowy Polsat w 2016 r. zwiększył przychody o 2,5 proc., ale rentowność minimalnie w dół

Maciej Burlikowski | 17 marca 2017, 06:00

Spadki z komórkowych usług telefonicznych kompensowały wyniki Telewizji Polsat i telewizja satelitarna.

Grupa Cyfrowy Polsat, właściciel największej w kraju platformy telewizji satelitarnej (3,5 mln abonentów), największego prywatnego nadawcy telewizyjnego - Telewizji Polsat i operatora sieci komórkowej Plus - Polkomtel, uzyskał w ub.r. łącznie 9,650 mld zł przychodów, o 2,5 proc. więcej niż w 2015 r. (wyniki proforma uwzględniające przejęcie Aero2, wcześniej Midas).

Zysk EBITDA grupy zmalał jednak w ub.r. o 0,5 proc. (z 3,677 mld zł w 2015 r. do 3,660 mld zł w ub.r.).

Największym pod względem liczby klientów i najważniejszym pod względem przychodów (6,6 mld zł w ub.r.) w grupie jest Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus. Na koniec ub.r. operator świadczył 6,730 mln abonamentowych usług telefonii komórkowej. W ciągu roku przybyło mu ich 3,3 proc. (213 tys.). W tym samym czasie liczba usług prepaid spadła o 17 proc. (o 619 tys. szt.) - do 2,972 mln. To efekt obowiązku rejestracji kart prepaid wynikający z przepisów antyterrorystycznych. Podobne spadki zanotowali także pozostali operatorzy - według danych GUS na koniec ub.r. całkowita baza raportowanych przez operatorów kart SIM skurczyła się w II połowie ub.r. o ok. 2,4 mln szt.

Platforma telewizji satelitarnej Cyfrowego Polsatu obsługiwała na koniec ub.r. 3,5 mln abonentów, świadcząc im łącznie 4,7 mln usług płatnej telewizji, co daje jej 31,8 proc. udziału w rynku płatnej telewizji w Polsce według liczby abonentów. Druga pod tym względem jest platforma NC+, która na koniec ub.r. świadczyła usługi dla ok. 2,1 mln abonentów (dane grupy Vivendi, udziałowca platformy), co daje jej ok. 19 proc. rynku. Z usług telewizji operatorów kablowych korzysta zaś ok. 4,5 mln abonentów. Po kilku latach spadków spowodowanych procesem cyfryzacji i odpływem klientów do naziemnej telewizji cyfrowej rynek operatorów kablowych ustabilizował się. Trzech największych operatorów kablowych: UPC Polska, Vectra i Multimedia Polska, ma w sumie ok. 23 proc. rynku płatnej telewizji w Polsce.
W ciągu minionego roku liczba usług telewizyjnych świadczonych abonentom przez Cyfrowy Polsat wzrosła o 5,8 proc. - do 4,766 mln (dzięki usłudze multiroom - wzrost o ponad 85 tys. rok do roku, jak również z rosnącej sprzedaży płatnych usług typu OTT - liczba użytkowników witryny/aplikacji Ipla w 2016 r. wyniosła średniomiesięcznie ok. 3,8 mln).

Spadki przychodów z komórkowych usług głosowych kompensują w ramach grupy właśnie rosnące wpływy z usług telewizyjnych oraz wyniki Telewizji Polsat. To nadawca 24 kanałów, w tym 14 w jakości HD. Bazując na danych Nielsen Audience Measurement nadawca wylicza, że w ub.r. miał 24,9-proc. udział w oglądalności (grupa: wszyscy 16-49 lat), o 0,3 pkt proc. wyższy niż w 2015 r. Konkurencyjny TVN powiększył w ub.r. swój udział o 0,9 pkt proc. (do 23,0 proc.), natomiast TVP straciła 1,6 pkt proc. (do 22,1 proc.).
W całym 2016 r. Telewizja Polsat uzyskała 1,093 mld zł przychodów z reklam i sponsoringu, o 5,6 proc. więcej niż w 2015 r. Według szacunków domu mediowego Starcom cały polski rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu był wart w ub.r. 4,068 mld zł, i w porównaniu z 2015 r. wzrósł o 1,3 proc. Bazując na danych Starcomu, Telewizja Polsat wylicza, że jej udział w rynku reklamy telewizyjnej wzrósł w ub.r. z 25,9 do 26,9 proc. Wszystkie kanały grupy Polsat w ub.r. wygenerowały o 2,4 proc. GRP więcej niż w 2015 r.

Łącznie Telewizja Polsat uzyskała w ub.r. 1,484 mld zł przychodów (nie tylko wpływy reklamowe, ale także m.in. za dystrybucję, sprzedaż treści, np. praw od transmisji itp.), o 14 proc. wyższe niż w 2015 r. Z tego wypracowała 563 mln zł EBITDA, o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Ubiegłoroczna EBITDA Polkomtela wyniosła 2,48 mld zł.

Według szacunków domu mediowego Zenith rynek reklamy w Polsce w 2016 r. osiągnął wartość 6,9 mld zł (po rabatach), rosnąc o 2,7 proc. względem 2015 r. Wielkość rynku reklamy telewizyjnej wyniosła ponad 3,6 mld zł (1,6 proc. więcej niż w 2015 r.). Zenith prognozuje, że rynek reklamy telewizyjnej w 2017 r. wzrośnie o 0,7 proc., a w 2018 r. będzie na podobnym poziomie co w 2017 r.