Kraj

Rynek samochodów bije rekordy

W I kwartale z polskich salonów wyjechało blisko 126 tys. samochodów osobowych, o 20 proc. więcej niż rok temu.

Skoda Fabia była najchętniej kupowanym samochodem w I kw. 2017 r.
W pierwszym kwartale br. w Polsce kupiono 140,5 tys. szt. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To o blisko 18,5 proc. (21,9 tys. szt.) więcej niż w analogicznym okresie ub.r. – podaje firma Samar, zajmująca się monitoringiem rynku motoryzacyjnego w Polsce, na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Samar szacuje, że  ok. 12,6 tys. (8,9 proc.) z tych aut zaraz po zakupie wyjechało z naszego kraju (tzw. reeksport). Oznacza to, że faktycznie w I kwartale przybyło na polskich drogach 127,9 tys. nowych samochodów. To i tak rekord, gdyż w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. oznacza to wzrost o 18,8 proc.

W tej sumie 123,5 tys. stanowiły samochody osobowe (wzrost o 19,3 proc. rok do roku), a 14,5 tys. samochody dostawcze (wzrost o 4,4 proc.).

Polski rynek moto stoi firmami – to klienci biznesowi kupili bowiem 64 proc. samochodów w I kwartale br. (statystyka CEPiK nie uwzględnia jednak osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych).

Tytuł lidera rynku utrzymała Skoda (Grupa Volkswagen). W I kw. br. klienci kupili i zarejestrowali 15,8 tys. aut tej czeskiej marki, o 20,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r., co dało marce 12,6 proc. udziału w rynku. Na pozycji wicelidera znalazła się Toyota (15,2 tys. szt., o 32,3 proc. więcej niż rok temu), co dało japońskiemu producentowi 12,07 proc. udziału w rynku. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen – w pierwszych trzech miesiącach klienci zarejestrowali 13,02 tys. samochodów niemieckiego producenta, o 25,27 proc. więcej niż przed rokiem. Dało mu to 10,34 proc. udziału w polskim rynku. Na czwartej pozycji znalazła się kolejna niemiecka marka – Opel (10,02 tys. szt., o 18,4 proc. więcej niż rok temu; 7,95 proc. udziału w rynku), na piątej pozycji jest  zaś Ford – w tym roku zarejestrowano 7,74 tys. aut tej marki, o 7,14 proc. więcej niż w 2016 r. Udział tej marki w rynku wyniósł 6,14 proc.

Najczęściej kupowanym modelem w pierwszym kwartale br. była Skoda Fabia (4,96 tys. szt.; +24,81 proc. r./r.). Tuż za nią uplasowała się jej większa siostra – Skoda Octavia (4,87 tys. szt.; +14,72 proc. r./r.). Trzecim modelem na podium był Opel Astra (4,177 szt.; +20,51 proc. r./r.), następny VW Golf (3,94 tys. szt. +19,49 proc. r./r.), a pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (3,32 tys. szt.; +8,75 proc. r./r.).