M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Starcom: rynek reklamowy wzrósł o 2,3 proc. w I kwartale

Piotr Machul | 29 maja 2017, 06:00

Napędzały go telekomunikacja, farmacja oraz media.

Po trzech miesiącach 2017 r. wartość netto rynku reklamy wyniosła 1,916 mld zł, wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom. Jest to 2,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Po raz kolejny rynek wzrósł dzięki wysokim nakładom na reklamę w internecie. Mobile ma już ponad 36-proc. udział w wydatkach na digital. - Po słabym drugim półroczu poprzedniego roku sytuacja polskiej gospodarki na początku 2017 r. zdecydowanie się poprawiła. Wszystkie wskaźniki makroekonomiczne wykazują pozytywną tendencję. W I kwartale wzrost PKB wyniósł aż 4 proc., a prognozy na cały 2017 r. mówią o dynamice na poziomie 3,5 proc. - zauważa Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Dodatkowym impulsem dla konsumentów jest program „Rodzina 500+”, w ramach którego polskie rodziny otrzymają w bieżącym roku 23 mld zł. Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego. - Dlatego też zmieniamy naszą prognozę i zawężamy szacowany przedział wzrostu z 2,0-3,0 proc. do 2,5-3,0 proc. – mówi Magda Kolenkiewicz.

Po trzech miesiącach 2017 r. aż dwanaście sektorów zwiększyło swoje wydatki reklamowe, a jedynie cztery odnotowały spadki. Kwartał był bardzo dobry dla telekomunikacji, produktów farmaceutycznych i leków oraz sektora mediów. Kolejny raz z rzędu mocną redukcję budżetów zanotowały finanse. Silnie spadły także wydatki sektora żywność.

W całym okresie branżą, która wydała najwięcej, były produkty farmaceutyczne i leki (305,5 mln zł, dynamika +5,1 proc.). Ze względu na zimowy okres wzmożonych przeziębień podobnie jak w poprzednim roku sektor ten był liderem wydatków reklamowych. Po trzech miesiącach 2017 r. największym reklamodawcą na rynku był Aflofarm Farmacja Polska. Jest to także firma, która najmocniej zwiększyła inwestycje reklamowe względem poprzedniego roku.

Najsilniejszy wolumenowy wzrost zanotowały media - w całym kwartale budżety wzrosły aż o 24,5 mln zł względem 2016 r. (dynamika +29,1 proc.). Dużo w reklamę inwestowały witryny internetowe, takie jak: Pyszne.pl, Momondo.pl czy Showmax.com. Mocno urosły także budżety branży telekomunikacyjnej. Wszyscy operatorzy, z wyjątkiem Orange, intensywnie promowali swoje oferty duetowe. Największym reklamodawcą w tym sektorze był T-Mobile Polska.

Z kolei liderem spadków był sektor żywność, który zredukował wydatki reklamowe o 33,8 mln zł (dynamika -14,1 proc.). Tutaj z pewnością kluczowe znaczenie miało przesunięcie Świąt Wielkanocnych względem 2016 r. (z końca marca na połowę kwietnia). Duży spadek wartości reklamowej sektora żywność to w głównej mierze efekt redukcji budżetów reklamowych takich firm, jak: Nestle, Unilever, Hochland czy Maspex Wadowice.

Istotne wzrosty wydatków odnotowane zostały także w przypadku sektorów: motoryzacja (+17,6 mln zł, dynamika +12,7 proc.), napoje i alkohole (+9 mln zł, dynamika +8,9 proc.), handel (+8,3 mln zł, dynamika +3 proc.).

Sektory, które podobnie jak żywność mocno zmniejszyły swoje wydatki reklamowe, to: finanse (-31,5 mln zł, dynamika -18,5 proc.), podróże i turystyka (-4,9 mln zł, dynamika -9,2 proc.), produkty do użytku domowego (-3,2 mln zł, dynamika -10,1 proc.).

W I kwartale 2017 r. najwyższą dynamikę wzrostową zanotowały wydatki na reklamę internetową (+10,6 proc.). Rosły także budżety kinowe (+9,3 proc.) oraz telewizyjne (+0,3 proc.). Zatrzymanie trendów wzrostowych nastąpiło w reklamie zewnętrznej i radiowej – spadki wyniosły odpowiednio 1,0 proc. i 3,2 proc. Zgodnie z wieloletnią tendencją spadły wydatki reklamowe w magazynach (-10,9 proc.) oraz dziennikach (-14,5 proc.).

Biorąc pod uwagę wolumen, najwyższy wzrost odnotowała reklama internetowa, na którą reklamodawcy wydali o 59,1 mln zł więcej niż przed rokiem. Budżety telewizyjne powiększyły się o 3,1 mln zł, kinowe zaś o 2,2 mln zł.

 

 

 

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , ,