M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Polski rynek FMCG ma mocną pozycję w Europie

Katarzyna Woźniak | 13 czerwca 2017, 06:00

Na tle innych krajów europejskich dobrze wypada sprzedaż, konsumenci "hurraoptymistyczni".

Jak poinformował PortalSpożywczy, powołując się na dane Nielsena, polski rynek FMCG można uznać za pozostający w dobrej kondycji. Jak wykazał portal, miniony rok był wyjątkowy dla rynku konsumenckiego, bo odnotowano wzrost sprzedaży kategorii FMCG. Wzrósł również optymizm Polaków w odniesieniu do sytuacji finansowej i skłonności wydawania pieniędzy. Bardzo dobre odczucia w zakresie perspektyw na rynku pracy składają się na obraz zadowolonego polskiego konsumenta - podaje portal. Zaprezentowane wyniki Raportu Nielsena za 2016 r. i okres styczeń-kwiecień 2017 r. potwierdzają mocną pozycję polskiego rynku FMCG w Europie.
Na tle krajów europejskich polskie wskaźniki zarówno w zakresie indeksu zadowolenia konsumentów, jak i sprzedaży w kategorii FMCG od dłuższego czasu wypadają bardzo dobrze. Rekordowe wyniki z 2016 r. znajdują kontynuację w pierwszych miesiącach 2017 r. W ujęciu rok do roku sektor FMCG odnotował za okres styczeń-kwiecień wzrost sprzedaży na poziomie +3,5 proc. w koszyku spożywczym i +3,8 proc. w koszyku chemicznym. W tym segmencie Polska w 2016 r. i w I kwartale 2017 r. wyraźnie wyprzedziła m.in. Finlandię, Niemcy, Francję, Danię czy Wielką Brytanię, plasując się wysoko powyżej średniej europejskiej.
Jak wykazuje raport Nielsena, na dobrej kondycji handlu korzystają również inne sektory. Aktualną wartość sektora FMCG szacuje się na ok. 250 mld zł i wartość ta systematycznie rośnie. W ciągu najbliższych 5 lat spodziewany jest dalszy rozwój na poziomie ok. 2,5 proc. rocznie. Optymistyczne nastawienie Polaków do zakupów i finansów osobistych ma przełożenie nie tylko na sektor handlu, ale też pozostałe sektory gospodarki, jak sektor produkcyjny czy sektor usług. Zauważalny jest również rozwój usług towarzyszących w sklepach, gdzie klienci nie tylko chętniej robią zakupy, ale również chcą napić się kawy czy zapłacić rachunki.
W przeprowadzonych przez Nielsen badaniach połowa polskich konsumentów miała bardzo dobre bądź dobre nastawienie do finansów osobistych w 2017 r. Chęć zwiększenia wydatków na zakupy zadeklarowało 40 proc. respondentów, a dobre lub znakomite nastawienie do perspektyw na rynku pracy wyraziło 34 proc. konsumentów.

Czytaj więcej na temat: ,