M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Toyota najcenniejszą marką samochodową

( red. ) | 21 czerwca 2017, 06:00

Największy wzrost wśród marek z pierwszej dziesiątki, o 32 proc., zanotowała Tesla.

Firma badawcza Kantar Millward Brown (WPP Group) opublikowała ranking najcenniejszych marek samochodowych przygotowany w ramach prowadzonego cyklicznie badania "BrandZ Top 100". Miano najcenniejszej marki motoryzacyjnej zachowała Toyota. Jej wartość wyceniono na 28,66 mld dol., o 3 proc. mniej niż w ub.r. Na drugim miejscu uplasowało się niemieckie BMW (24,56 mld dol., o 8 proc. mniej), a podium zamyka kolejna niemiecka marka - Mercedes-Benz (23,51 mld dol., o 4 proc. więcej niż rok temu).
Wśród marek z pierwszej dziesiątki największy wzrost, bo aż o 32 proc., zanotował producent elektrycznych samochodów Tesla, którego markę wyceniono na blisko 5,88 mld dol. Ten gwałtowny wzrost analitycy Kantara tłumaczą udanym pozycjonowaniem tej marki jako innowacyjnej, a jednocześnie eleganckiej i luksusowej, oferującej osiągi zaawansowanego silnika spalinowego, jednak bez poczucia winy związanego z zanieczyszczaniem środowiska.

Łączna wartość marek top 10 sektora motoryzacyjnego pozostała na poziomie 139,2 mld dol. Analitycy Kantara wskazują jednak, że branża motoryzacyjna zmaga się z malejącymi marżami, nowymi koncepcjami własności i konkurencją ze strony nowych technologii.
Poziom wyników sektora świadczy o tym, że choć na najważniejszych rynkach sprzedaż wrosła (zarówno Chiny, jak i USA odnotowały rekordową sprzedaż), to rabaty niezbędne do zachowania konkurencyjności spowodowały spadek marż czołowych marek na rynku. Z kolei marki luksusowe uniknęły obcięcia marż i przypada na nie obecnie 52 proc. wartości w pierwszej dziesiątce rankingu motoryzacyjnego, podczas gdy w 2006 r., kiedy ranking "BrandZ Top 100" zadebiutował, było to raptem 36 proc.

- Branżę motoryzacyjną czekają niedługo gwałtowne zmiany, a wiele marek już teraz podejmuje działania, żeby przygotować się na korzystanie z nowych kanałów sprzedaży, zmianę form własności oraz nadejście bardziej autonomicznych aut podłączonych do internetu - przewiduje Peter Walshe, zajmujący w Kantar Millward Brown stanowisko Global BrandZ strategy director. Jego zdaniem presja finansowa na osiąganie bieżących wyników sprzedaży połączona z nakładami na inwestycje oraz przygotowaniami na przyszłość to czynniki, które z jednej strony budują presję wśród marek od dawna obecnych na rynku, a z drugiej – tworzą przestrzeń dla nowych przybyszów, takich jak Tesla. - Silne marki nie tylko pomogą koncernom motoryzacyjnym zwiększać dotychczasowe przychody, ale zachęcają konsumentów do lojalności, ponieważ auta tych marek radykalnie zmienią się w przyszłości.

Wiele marek motoryzacyjnych już zainwestowało znaczne środki w samochody autonomiczne oraz ma znaczne osiągnięcia techniczne, zwłaszcza w obszarze aut kierowanych bez użycia rąk oraz nóg. Stosowne funkcję są już obecnie dostępne, w tym także technologia zapewniająca utrzymanie auta w obrębie aktualnego pasa ruchu.

Najważniejsze marki motoryzacyjne prowadzą także eksperymenty z nowymi rozwiązaniami w zakresie mobilności – dotyczy to sytuacji, kiedy konsumentom potrzebny jest dostęp do auta, ale niekoniecznie chcą je mieć na własność. Mercedes wprowadził już sieć wzorowaną na idei Airbnb, w ramach której można wypożyczyć auto tej marki. Audi testuje program wynajmu pod nazwą Audi on Demand. Uczestnicy programu wybierają model Audi odpowiedni na daną okazję – zakupy, kolacja na mieście albo po prostu przejażdżka, a concierge dostarcza, a później odbiera odpowiednie auto.
Ford kupił w USA usługę współdzielenia przejazdów o nazwie Chariot. Z kolei w Amsterdamie firmy oferujące współdzielenie samochodów podjeżdżają po pasażerów autami Tesla.

Wszystkie te działania to przygotowania do zasadniczej bitwy, czyli nadejścia prawdziwie autonomicznych aut - przewidują analitycy Kantara. W tym przypadku konkurencja znacznie się poszerzyła, ponieważ intensywne inwestycje w tym zakresie prowadzą firmy takie jak Alphabet, Apple i Samsung. Alphabet zmienił nazwę swojej firmy aut autonomicznych na Waymo i prowadzi szeroko zakrojone testy swoich pojazdów w Phoenix (stan Arizona), Apple uzyskał zezwolenie na testowanie samochodów autonomicznych w Kalifornii, a z kolei Samsung otrzymał zgodę na testy swoich pojazdów na drogach publicznych w Korei Południowej.

Pięć najwartościowszych globalnie marek w tegorocznym rankingu "BrandZ Top 100" to marki technologiczne - w kolejności: Google (245,6 mld dol., wzrost o 7 proc. w porównaniu z ub.r.), Apple (234,7 mld dol., wzrost o 3 proc.), Microsoft (143,2 mld dol., wzrost o 18 proc.), Amazon (139,3 mld dol., wzrost o 41 proc.) oraz Facebook (129,8 mld dol., wzrost o 27 proc.).

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , , , ,