Kraj

Starlink przewiduje 8-proc. wzrost rynku reklamowego w 2005 r.

Dom mediowy Starlink szacuje, że rynek reklamowy w wartościach netto wzrośnie w 2005 r. o blisko 8 proc. Największy wzrost...

Dom mediowy Starlink szacuje, że rynek reklamowy w wartościach netto wzrośnie w 2005 r. o blisko 8 proc. Największy wzrost według Jarosława Roszkowskiego, dyrektora mediów w Starlinku, powinien zostać wygenerowany w wypadku reklamy zewnętrznej oraz radia. Wzrost na rynku reklamy telewizyjnej ma być na poziomie zbliżonym do średniego. W 2004 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 4 mld 304 mln zł według estymacji domu mediowego Starlink, na podstawie danych Expert Monitora i Media Watch. W stosunku do 2003 r. dało to wzrost rynku reklamowego o 11,3 proc. (szacowana wartość inwestycji w reklamę w 2003 r. wyniosła 3,867 mld zł). Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy kinowej (17,8 proc.), reklamy zewnętrznej (16,7 proc.) oraz reklamy radiowej (13,3 proc.); raport nie uwzględnia internetu. Wzrost w najważniejszym reklamowym medium – telewizji – wyniósł 10,4 proc. W wyniku zmian udział telewizji w rynku reklamowym obniżył się z 52 proc. do 51,5 proc. Najszybszy wzrost rynku reklamowego został odnotowany w III i IV kwartale, wzrost odpowiednio o 13,3 proc. i 11,9 proc. W IV kwartale rynek reklamowy osiągnął rekordową wartość 1,332 mld zł. Największa miesięczna zmiana wartości miała miejsce w sierpniu – wzrost o 18,3 proc. Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez 5 sektorów reklamowych: motoryzacja/transport, rozrywka/kultura/edukacja, sprzedaż, medycyna oraz finanse i usługi marketingowe. W sumie te 5 sektorów zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 309 mln zł, co stanowi 70,7 proc. wzrostu rynku reklamowego. Najważniejszy sektor reklamowy – żywność – zwiększył swoje inwestycje jedynie o 0,9 proc., natomiast sektor telekomunikacja o 2,5 proc. Spadek został odnotowany w sektorze środki czystości – o 8,2 proc. (pełny raport Starlinka na temat rynku reklamy w 2004 r. jest dostępny na stronie www.media.com.pl). (PR)