M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Zenith: rynek reklamy w Polsce wzrośnie w br. o 2,1 proc., do ponad 7 mld zł netto

Piotr Machul | 12 września 2017, 06:00

Wzrost napędzają innowacyjne formaty digitalowe.

Według prognozy agencji mediowej Zenith wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w br. o 2,1 proc. i wyniesie 7,055 mld zł netto. Z dwukrotnie większą dynamiką rośnie globalny rynek reklamowy, a jego siłą napędową są inwestycje w reklamę online. W tym roku internet zdetronizuje telewizję, stając się największym medium reklamowym na świecie.

Choć pod względem dynamiki wzrostu wydatków na reklamę w internecie polski rynek nie różni się od globalnego (oba urosną w tym roku o ok. 12 proc.), to w Polsce nadal dominującą pozycję ma telewizja. - Budżety na reklamę telewizyjną rosną z coraz niższą dynamiką, a w kolejnych dwóch latach spodziewamy się ich spadków, ale udział telewizji w rynku reklamowym pozostaje nadal bardzo wysoki − w tym roku powyżej 50 proc. Systematycznie rośnie natomiast udział internetu, który w przyszłym roku przekroczy 30 proc., jednak w ciągu najbliższych lat pozycja telewizji na naszym rynku pozostanie niezagrożona – powiedziała Anna Bartoszewska, managing partner, Zenith.

Według estymacji agencji budżety na reklamę w telewizji wzrosną w br. zaledwie o 0,4 proc. To znaczne spowolnienie w stosunku do 2016 r., spowodowane głównie spadkami udziałów czterech największych stacji.

Z najwyższą dynamiką rosną wydatki na reklamę w internecie. W br. będą wyższe od ubiegłorocznych o 11,8 proc. Autorzy raportu twierdzą, że rozwój technologii podnosi jakość, precyzję i efektywność działań reklamowych w internecie, a innowacje sprzętowe − lepsze wyświetlacze, szybszy sprzęt, dostępność urządzeń mobilnych − mają pozytywny wpływ także na ich odbiór przez konsumentów.

Wyraźnie rośnie segment online wideo, w który chętnie inwestują najwięksi reklamodawcy. Z kolei firmy z sektora małego biznesu po etapie zachwytu możliwościami samodzielnego realizowania kampanii reklamowych w Google i Facebooku, odkrywają programmatic i zachęcone możliwościami precyzyjnego targetowania inwestują w kampanie w tym modelu coraz więcej środków. Rosną w siłę media społecznościowe, a wydatki na reklamę w nich wzrastają szybciej niż w innych segmentach. Systematycznie wzrastają również wydatki na reklamę natywną.

Analitycy Zenitha podtrzymują prognozę spadku inwestycji w reklamę radiową o 2,5 proc. Budżety na reklamę w radiu zredukowała nawet dominująca w tym medium branża handlowa. Podobnie postąpili reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej i finansowej. Cięcia budżetów nie wpływają jednak na zmianę pozycji radia w torcie reklamowym. Z udziałem ok. 7 proc. radio pozostaje trzecim co do wielkości medium.

Na dwucyfrowym poziomie utrzymuje się dynamika spadkowa segmentu reklamy prasowej. Według prognozy Zenitha wydatki na reklamę w dziennikach będą w tym roku niższe o 16,9 proc. Wydatki na reklamę w magazynach spadną natomiast o 14,5 proc. Największych redukcji budżetów na reklamę w magazynach dokonują firmy z sektora higiena i pielęgnacja, m.in. L’Oreal, Unilever oraz P&G. Największym reklamodawcą w magazynach pozostaje Aflofarm, współpracujący z wydawnictwem Bauer. W prasie codziennej wysokie spadki wynikają m.in. z ograniczenia wydatków spółek Skarbu Państwa.

O 1,1 proc. zmniejszą się tegoroczne budżety na reklamę zewnętrzną. W pierwszej połowie roku największych cięć dokonały Orange Polska oraz firmy z branży handlowej, m.in. Euro RTV AGD oraz Carrefour.

W pierwszej połowie roku sprzedano ponad 28 mln biletów do kina, co pozwala sądzić, że 2017 r. przyniesie kolejny frekwencyjny rekord. Rosnąca widownia w kinach przekłada się na zainteresowanie reklamodawców, dużo wyższe są np. inwestycje branży samochodowej. Według prognozy Zenitha budżety na reklamę kinową wzrosną w tym roku o 3,8 proc.

Zenith szacuje, że globalne wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 4 proc. i wyniosą 558 mld dol. To prognoza niższa o 0,2 pkt proc. wobec opublikowanej w czerwcu tego roku. Korekta wynika z niewielkiego obniżenia prognoz dla rynków Europy Zachodniej, Azji Pacyficznej i Ameryki Łacińskiej; jednocześnie podwyższone zostały prognozy dla regionu Ameryki Północnej oraz Europy Środkowej i Wschodniej.

Według analityków Zenitha w przyszłym roku dzięki zwiększonej aktywności reklamodawców związanej z zimowymi igrzyskami olimpijskimi w Pjongczang, piłkarskim mundialem w Rosji i wyborami uzupełniającymi w USA globalny rynek reklamowy odnotuje wzrost na poziomie 4,2 proc.

 

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , ,