Kraj

GfK: w Polsce rośnie liczba dużych sklepów

W 2016 r. zaobserwowano wzrost liczby sklepów wielkoformatowych przy jednoczesnym spadku liczby sklepów małoformatowych i specjalistycznych.

W handlu wielkoformatowym największy wzrost liczby sklepów w 2016 r. odnotowały supermarkety, o ok. 5 proc. Z kolei liczba sklepów małoformatowych i specjalistycznych, w porównaniu z rokiem ubiegłym spadła o ok. 3 proc. – wynika z najnowszego raportu GfK Polonia pt. “Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce”.

– Wyzwaniem dla sieci detalicznych stają się konsumenci, którzy mają obecnie dużo szerszy dostęp do informacji. Nowe technologie i korzyści płynące z ich używania wpływają na zachowania ludzi i ich relacje z markami. Aby utrzymać się na mapie handlu detalicznego i sprostać wyzwaniom, jakie dyktuje konkurencja, konieczne jest stałe monitorowanie trendów i zachowań konsumenckich – komentuje Renata Twardowska, analityk GfK w zespole Consumer Goods & Retail.

Autorzy raportu konstatują, że na rynku zakupów FMCG czas kart lojalnościowych się kończy. Pojawiają się natomiast sieciowe aplikacje na smartfony umożliwiające korzystanie z programów partnerskich i oferujące różne funkcjonalności, np. samodzielne skanowanie produktów w sklepach. Jednocześnie konsumenci poszukują wygodnych, lokalnych miejsc zakupów, co sprawia, że detaliści upatrują szansy na dalszy rozwój w formacie convenience. Bycie blisko klienta to trend, który obejmuje również internetowe sklepy spożywcze z możliwością odbioru towarów w wybranej placówce. Według prognoz analityków GfK, w kolejnych miesiącach sektor handlu detalicznego będzie uważnie obserwował kwestie związane z pracami rządu nad kształtem tzw. podatku detalicznego, planowanym zakazem handlu w niedzielę, a także zmagał się z rosnącymi problemami z zatrudnieniem i wymogami pracowników dotyczących płac. Konkurencja będzie wpływała na dalszą konsolidację rynku i poszukiwanie przez graczy sposobów na stabilny wzrost biznesu na polskim rynku.