Kraj

W całej Europie Środkowej digital rośnie kosztem prasy

- Content marketing, kontakty z influencerami i dopasowane do lokalnego rynku to najbliższa przyszłość reklamy w naszym regionie - według raportu sieci WeCAN.

Z danych przedstawionych przez WeCAN wynika przede wszystkim, że  w Europie Środkowej widać zależność pomiędzy rosnącymi systematycznie wydatkami na reklamę digitalową a zmniejszającym się udziałem reklamy prasowej. Podczas gdy udział innych kanałów praktycznie nie zmieniał się w ciągu trzech ostatnich lat, w Europie Środkowo-Wschodniej digital zyskał między 2014 a 2016 r. aż 8 pkt proc. (29 proc.). W tym samym czasie udział prasy zmniejszył się o 5 pkt proc. (12 proc.) W Polsce stosunek wydatków jest jeszcze bardziej wyrazisty digital pochłania 38 proc. wydatków, na prasę zostaje zaledwie 6 proc.

Ta tendencja powoduje, że choć lwia część tortu (44 proc.) przypada wciąż telewizji, to właśnie nad działaniami w internecie gracze rynku reklamowego powinni się szczególnie pochylić, dobrze zapoznając się z takimi narzędziami jak content marketing czy influencer marketing.

Marketing coraz bardziej zbliża się do konsumenta, wchodzi z nim w interakcję, coraz bardziej dopasowuje się do jego indywidualnych potrzeb. Z tego względu do historii przechodzić mają zdaniem twórców raportu adaptacje globalnych kampanii. Dziś kontent ma być lokalny, a strategia przygotowana od a do z na potrzeby konkretnego rynku.

WeCAN to powstała w 2010 r. sieć niezależnych agencji marketingowych, zrzeszających firmy środkowo-wschodniej Europy. Trzonem sieci jest spółka WeCAN, składająca się z czterech agencji: węgierskiej Cafe Communications, czeskiej Comtech CAN, Thegroup z Rumunii i polskiej Walk.

Raport  premierę będzie miał 17 października w Pradze podczas organizowanej przez sieć konferencji “Cannual Conference 2017”.

Tagi