Należąca do Grupy ZPR Media sieć reklamy internetowej IDMnet wdrożyła narzędzie Ads.txt (Authorized Digital Sellers). Reklamodawcom pozwala ono weryfikować, gdzie dokładnie zamieszczone zostały zakupione przez nich kampanie. Z kolei wydawcy mogą weryfikować podmioty, które sprzedają ich powierzchnię reklamową w modelu programmatic. Pomysłodawcą projektu jest IAB, zrzeszająca podmioty rynku interaktywnego.
Narzędzie Ads.txt powstało w celu poprawienia przejrzystości sprzedaży reklam w ekosystemie programmatic. Kierownictwo IDMnet zwraca uwagę, że obecnie dochodzi do sytuacji, gdy wydawca nie jest w stanie sprawdzić, które podmioty sprzedają jego powierzchnię reklamową. Z kolei reklamodawca nie ma stuprocentowej pewności, że jego reklamy zostały wyemitowane na wybranych przez niego serwisach. Może paść ofiarą tzw. domain spoofing – zamiast pożądanej powierzchni reklamowej płaci za powierzchnię w całkowicie innej domenie. -Inicjatywa IAB pozwoli oczyścić rynek z nieuczciwych graczy, co przełoży się na wyższe przychody wydawców oraz prawidłowo ulokowane budżety reklamodawców. Obecnie jest ona w fazie wdrażania wśród wydawców, oferujących powierzchnie w modelu programmatic. IDMnet jest w globalnej czołówce podmiotów internetowych, które przystąpiły już do projektu. Aktualnie wszystkie platformy zakupowe mogą w przejrzysty sposób zweryfikować, w których platformach sprzedażowych wystawiona jest powierzchnia oferowana przez IDMnet – mówi Marek Hołubecki, programmatic marketing & publisher manager w IDMnet.
Wydawcy, którzy chcą przystąpić do projektu IAB, mogą tworzyć własne pliki Ads.txt w celu określenia, kto jest upoważniony do sprzedaży ich zasobu reklamowego. Plik muszą zamieścić na serwerze w katalogu, w którym znajduje się strona internetowa. Roboty internetowe weryfikują zawartość pliku Ads.txt, dzięki czemu reklamodawca może otrzymać informację, gdzie emitowane są jego kampanie.