M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Zenith: W Polsce smartfona ma już 62 proc. osób

Maciej Florek | 17 października 2017, 06:00

W 2018 r. 2/3 globalnej populacji będzie posiadać smartfona - wynika z raportu agencji.

W 2018 r. odsetek posiadaczy smartfonów sięgnie 66 proc. - wynika z raportu Mobile Advertising Forecasts 2017 opublikowanego przez agencję mediową Zenith. Obecnie w 52 krajach objętych raportem Zenith smartfony posiada 63 proc. społeczeństwa, a w 2016 r. ten odsetek wynosił 58 proc. Szybki wzrost liczby posiadaczy smartfonów na świecie zaczyna zwalniać wraz z nasyceniem rynku - w niektórych krajach penetracja smartfonów sięga już 80-90 proc. Liczba posiadaczy smartfonów wzrośnie w 2018 r. o 7 proc., wobec 10 proc. w 2017, 14 proc. w 2016 i 21 proc. w 2015 r.

W Polsce smartfona posiada już 62 proc. osób i ten odsetek będzie w kolejnych latach rósł, ale już z mniejszą dynamiką.

Kraje Europy Zachodniej i regionu Azji Pacyficznej pozostają w światowej czołówce "smartfonizacji". Według szacunków Zenith w 2018 r. na pięciu rynkach penetracja smartfonów przekroczy 90 proc. Będą to: Holandia (94 proc.), Tajwan (93 proc.), Hongkong (92 proc.), Norwegia i Irlandia (na obu rynkach 91 proc.). Na 11 rynkach odsetek posiadaczy smartfonów wyniesie między 80 proc. a 90 proc. – wszystkie z wyjątkiem Izraela (86 proc.) to kraje Europy Zachodniej lub regionu Azji Pacyficznej.

W 2018 r. krajem z najwyższą liczbą użytkowników smartfonów będą Chiny (1,3 mld), za nimi uplasują się Indie (530 mln) i USA (229 mln).

Liczba posiadaczy tabletów jest o wiele niższa niż posiadaczy smartfonów, częściowo dlatego, że zwykle jednego tabletu używa cała rodzina. Innym powodem mniejszej popularności tabletów jest ich wielkość – użytkownicy na niektórych rynkach wolą zamiast tabletu kupić większego smartfona. Rynkiem, na którym tablety wyraźnie się nie przyjęły, są Chiny – tam penetracja tabletów sięga w tym roku zaledwie 4,8 proc. wobec 85,4 proc. penetracji smartfonów.

Według szacunków Zenith globalnie odsetek posiadaczy tabletów wyniesie w tym roku 18,7 proc., co oznacza niewielki wzrost wobec 17,8 proc. w 2016. Zenith prognozuje, że w 2018 r. penetracja tabletów sięgnie globalnie poziomu 19,5 proc., a w 2019 r. – 20,1 proc. Polska plasuje się powyżej globalnej średniej, z odsetkiem posiadaczy tabletów na poziomie 28 proc.

W tym roku wartość globalnych wydatków na reklamę mobile po raz pierwszy przewyższyła sumę wydatków na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Według prognozy Zenith w 2017 r. reklama mobile stanowi 53 proc. globalnych wydatków na reklamę w internecie, a w kolejnych latach te proporcje wzrosną – do 59 proc. w 2018 i do 62 proc. w 2019 r. W 2019 r. wartość wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniesie 156 mld dol. i będzie stanowiła 26 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę. Na polskim rynku wydatki na reklamę mobile stanowią 27 proc. kwoty wydatków na reklamę online.

Czytaj więcej na temat: