Kraj

Deloitte Digital: firmy chętnie wykorzystują sztuczną inteligencję

Jak wynika z badania Salesforce "The AI Revolution 2017", aż 37 proc. przedsiębiorstw już w tej chwili wykorzystuje sztuczną inteligencję.

Kolejnych 22 proc. zamierza zrobić to w najbliższym czasie. Zdaniem ekspertów Deloitte Digital, strategicznego partnera Salesforce, sztuczna inteligencja (AI) będzie w najbliższych latach decydować o konkurencyjności firm.

Jedno z najważniejszych zastosowań AI to analiza olbrzymich ilości danych o konsumentach. Bez ich precyzyjnej analizy trudno jest o skuteczność w personalizacji oferty, której z kolei w coraz większym stopniu oczekują konsumenci (55 proc. respondentów w badaniu Salesforce). Co piąty klient badany przez Salesforce oczekuje, że do 2020 r. firmy będę wyprzedzać jego potrzeby i sugerować odpowiedni produkt. Jan Michalski, lider w zespole Salesforce w Deloitte Digital, wskazuje jako przykład oparty na AI system Einstein, który szuka wzorców w posiadanych danych oraz rekomenduje kolejne kroki, jakie należy podjąć.

Inteligentna sprzedaż zwiększa wydajność i skraca czas pracy zespołom ds. sprzedaży i obsługi klienta. 80 proc. oddziałów korzystających z metod opartych na AI przyznaje, że ma ona pozytywny wpływ na produktywność ich przedstawicieli handlowych, a 74 proc. z nich odnotowuje wzrost sprzedaży. Co jednak ważniejsze, sztuczna inteligencja pozwala firmom budować trwałą i pogłębioną relację z konsumentami – wynika z badania Salesforce.

Zdaniem ekspertów Deloitte Digital potrzebna jest popularyzacja AI wśród kadry zarządzającej. Obecnie tylko 16 proc. dyrektorów sprzedaży i marketingu wie, w jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję do ulepszenia swojego biznesu. Zaledwie 23 proc. kadry zarządzającej ma pewność, że dzięki wprowadzeniu tego typu rozwiązań ulepszy swoje produkty i sposób prowadzenia biznesu – wynika z raportu Salesforce „AI Snapshot Survey” dotyczącego rynku amerykańskiego.