Zagranica

Sztuczna inteligencja nadzieją dla producentów mikroprocesorów

Spadające tempo sprzedaży komputerów i smartfonów jest impulsem dla firm takich jak Nvidia, Intel, AMD i szeregu start-upów do walki o jak najlepszą pozycję na szybko rosnącym rynku AI.

Słabe wzrosty w wielu obszarach branży półprzewodników prowadzą do inicjatyw konsolidacyjnych, które w tym tygodniu zaowocowały złożoną przez Broadcom ofertą kupna za 105 mld dol. lidera na rynku mikroprocesorów do smartfonów Qualcomm Inc. Transakcja, jeśli dojdzie do skutku, będzie największą w historii branży.

Tymczasem rynek sztucznej inteligencji (AI) rośnie obecnie w tempie 50 proc. rocznie. Globalne wydatki na sprzęt i programy związane z AI mogą wzrosnąć z 12 mld dol. w br. do 57,6 mld dol. w 2021 r., przewiduje IDC. Znaczna część z tej kwoty pójdzie na centra danych, które w 2020 r. mają przeznaczać jedną czwartą swoich mocy przerobowych na obliczenia związane z AI.

Największe firmy technologiczne – Google, Facebook, Amazon, IBM, Microsoft oraz ich chińscy rywale – wyposażają swoje centra danych w specjalistyczne urządzenia, by przyspieszyć tworzenie algorytmów AI potrzebnych np. do tłumaczenia plików lub wiązania postów w mediach społecznościowych z reklamami, które mogłyby zainteresować autorów i czytelników tych komunikatów.

W ostatnim roku sprzedaż produktów Nvidii dla centrów danych wzrosła prawie trzykrotnie, do poziomu 1,4 mld dol., w dużej mierze przyczyniając się do niemal siedmiokrotnego wzrostu kursu akcji spółki (obecnie 212 dol.) w ciągu minionych dwóch lat. Optymizm związany z wynikami Nvidii pomaga stawiającym na AI start-upom takim jak Mythic Inc., który pozyskał ostatnio 15 mln dol. od czołowych firm venture capital z Doliny Krzemowej, m.in. DFJ.

(WSJ)