M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Odnowa w T-Mobile przynosi rezultaty

Maciej Burlikowski | 10 listopada 2017, 06:00

Magentowy operator zwiększa bazę abonentów szósty kwartał z rzędu.

Gdy obecny zarząd T-Mobile Polska, pod kierunkiem Andreasa Maierhofera, obejmował w marcu br. stery w spółce, zapowiedział odnowę. Miała ona dotyczyć prowadzenia biznesu, relacji z klientami i marketingu. I najwyraźniej przynosi pozytywne rezultaty. Według najświeższych danych na koniec września br. z usług T-Mobile Polska korzystało 10,297 mln klientów.

6,797 mln z nich to abonenci (indywidualni i klienci firmowi). W minionym kwartale ich liczba wzrosła o 65 tys. i jest to już szósty kwartał z rzędu, w którym baza klientów abonamentowych T-Mobile rośnie. W skali roku operator zyskał w sumie 256 tys. abonentów.

Liczba użytkowników tzw. ofert na kartę (prepaid: 3,5 mln - na koniec września br.) w ostatnim kwartale zmalała o 10 tys. i najwyraźniej jest już końcowy etap "czyszczenia" bazy z powodu przepisów antyterrorystycznych, które wymogły obowiązek imiennej rejestracji numerów prepaid. W ciągu roku T-Mobile ubyło z bazy 1,180 mln takich klientów.

Skonsolidowane przychody T‑Mobile Polska w trzecim kwartale br. wyniosły 1,6 mld zł i były o 1,2 proc. niższe niż w analogicznym okresie ub.r. Przychody z usług komórkowych T-Mobile (1,485 mld zł w kwartale) zmalały rok do roku o 1,46 proc. Oprócz usług komórkowych T-Mobile świadczy także usługi stacjonarne (m.in. dla klientów biznesowych, w ramach przejętego biznesu GTS Europe). Łącznie po trzech kwartałach br. T-Mobile Polska uzyskał 4,437 mld zł przychodów, o 0,1 proc. niższe niż w dziewięciu miesiącach ub.r.

Podobnie jak pozostali krajowi operatorzy komórkowi T-Mobile Polska odczuł w wynikach negatywny efekt obowiązywania "roam like at home", czyli narzuconej przez Komisję Europejską wszystkim operatorom komórkowym w całej UE zasady, że obywatele państw Unii, którzy wyjeżdżają np. na urlop do innego kraju UE, płacą tam za połączenia według stawek takich, jakie mają u siebie w kraju. Ponieważ ceny usług komórkowych w Polsce, w porównaniu z innymi krajami UE, są niskie, to dla naszych operatorów jest to niekorzystne.

W efekcie regulacji roamingowych wskaźnik EBITDA T-Mobile Polska w trzecim kwartale br. spadł rok do roku o 23 proc. (do 375 mln zł), a liczony za pełne dziewięć miesięcy - o 11 proc. (do 1,332 mld zł).

Czytaj więcej na temat: